Overslaan en naar de inhoud gaan

Jan Marijnissen, de presentatie

Jan Marijnissen, de eerste genomineerde voor Marketeer of the Year 2007, was tijdens de uitreiking op 6 juni helaas verhinderd vanwege een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

, de eerste genomineerde voor Marketeer of the Year 2007, was tijdens de uitreiking op 6 juni helaas verhinderd vanwege een hernia, dus kwam de algemeen secretaris van SP en campagneleider van de laatste drie verkiezingen, Hans van Heiningen, bij de marketeers langs.

related partner content for mobile comes here

Het marketingbeleid van de SP is volgens hem gebaseerd op een aantal elementen, ik noem ze hier op:

1- Authenticiteit

Van Heijningen: 'Je krijgt wat je ziet, de partijpunten zijn wat dat betreft duidelijk: het gaat de SP om verkleining van de verschillen tussen inkomens, bescherming van de publieke sector en een sterk gevoel voor ethiek en moraliteit. De authenticiteit wordt overal doorgevoerd, zo moet men een deel van het salaris inleveren ten bate van de partijkas.'

2- Hard werken

Talent kun je hebben, maar zonder keihard te vwerken, kom je nergens. De lat ligt dus hoog, Jan Marijnissen vraagt veel van zichzelf en van zijn omgeving. Van Heijningen: 'Zo was hij direct na de overwinning van de laatste verkiezingen al weer bezig met de volgende ronde.'

3- Communiceren

Willen weten wat er speelt-dus ook luisteren! Van Heijningen: 'En leren interpreteren wat er niet gezegd wordt.'

4- Vakmanschap

Van Heijningen: 'Als je met 4 mensen een hond gaat ontwerpen, kom je met een kameel thuis. Geef vakmannen dus de ruimte, brief ze kort en duidelijk, en laat vervolgens de creatie aan hen over.'

5- Omgevingsfactor

Van Heijningen: 'In welke stijl ben je samen aan het werk en hoe inspireer je elkaar. De relatie met designbureau was wat dat betreft van een andere orde; neem de tijd om elkaar te leren kennen, en daag elkaar uit. Of het nu gaat om de soepkar, virale fimpjes of print, creeren van een omgeving waar zaken tot bloei komen, testen, dat is waar het om draait.'

Design Thonik

Thomas Widdershoven, directeur van bureau Thonik, mocht vervolgens de campagne uitleggen. Het bureau verzon in iets meer dan een jaar tijd een volledig nieuwe identiteit en campagne.

Widdershoven: 'Allereerst was er het nieuwe logo. Weer een tomaat, maar nu neergezet als een hemels lichaam (het sterretje) in een aardse vorm ( de ronde tomaat), en het logo dient als een punt. Tijdens de eerste campagne, voor de gemeenteraad, brachten we in print een lokale en een nationale component bij elkaar. 'Een beter Nederland begint in ...'en dan op de puntjes een plaatsnaam. In Alkmaar werd dus gecommuniceerd met 'Een beter Nederland begint in Alkmaar'. We hebben veel free publicity voor deze campagne gekregen.'

Vervolgens was nationaal aan de beurt. De pay off werd hier: Van Hier naar Nu. 'Jan Marijnissen werd op een andere manier neergezet. Als de Gewone Man. We hebben dat concept afgekeken van de Hema, gebruikten ook dezelfde fotograaf.'

Kunstenaar Joep van Lieshout heeft vervolgens het bekende soepmobiel ontworpen, met soep uit de keuken van Johannes van Dam. De soep werd op straat geserveerd aan voorbijgangers. Meer informatie over het design, dat inmiddels prijzen (onder andere de Nederlandse Designprijs) vind je op de site van .

De pay off werd vervolgens weer veranderd voor de Provinciale statenverkiezingen: 'Nu zeker SP'.
Tijdens deze verkiezingen vond ook de climax plaats van een drietraps-virale campagne. In de eerste reed Jan naar 'zijn' kiezer, deze film werd 600.000 maal bekeken...in de tweede kreeg Jan autopech en werd een mobiele component toegevoegd en in de laatste film, die maar liefst twee miljoen maal bekeken werd vanaf 1 miljoen unieke adressen, ging Jan aan de buitenreclame.

De follow-up (een foto van de outdoor-reclame met je eigen naam, de Geert Wilders-variant werd zelfs een virale actie op zich), werd 80.000 maal gedownload.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in