Overslaan en naar de inhoud gaan

IRP meet beleving van tv-spots

De effectiviteit van marketing op tv staat of valt met de 'ontvangst' van de campagne bij het publiek. Daarover valt veel aan de weet te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De impact van tv-spotjes wordt doorgaans gemeten via interviewtechnieken als pretest- en posttestonderzoek. Maar dit soort 'achteraf'-methoden brengt eigenlijk weinig aan het licht over de feitelijke effectiviteit van tv-reclame. De nieuwe IRP-techniek gaat veel verder dan simpelweg vragen stellen over het gebodene. IRP meet de echte beleving van de kijker, door deze gedurende het kijken naar een spotje continu zijn of haar waardering online te laten registreren. Die registratie gebeurt met behulp van een van gekleurde lichtdioden voorziene schuifregelaar die een score van + 4 (zeer goed) tot - 4 (zeer slecht) aangeeft. Daarnaast wordt de beleving lichamelijk gemeten door een apparaatje dat wordt geactiveerd door een vingermanchet met infraroodsensor die de doorbloeding van de huid meet. Ter completering van de belevingsmeting wordt dan na afloop van de spot nog het mondelinge oordeel van de kijker gevraagd. Zo wordt precies duidelijk op welke punten het spotje de aandacht meer dan wel minder vasthoudt, hoe de kijker de diverse onderdelen waardeert en of hij de boodschap heeft begrepen en kan reproduceren.

related partner content for mobile comes here

Bron: Planung & Analyse

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in