Afspraken over gunstbetoon geneesmiddelen
Ten eerste wordt met de afspraken duidelijk welke vorm van gunstbetoon maatschappelijk acceptabel is en welke niet. De afspraken zijn vastgelegd in beleidsregels, die deel uit gaan maken van de nieuwe geneesmiddelenwet. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (VWS) hanteert vanaf 5 maart 2003 de beleidsregels bij het toezicht op het Reclamebesluit. Onder gunstbetoon wordt verstaan:
- het geven en ontvangen van geschenken;
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta- het verlenen en genieten van gastvrijheid tijdens bijeenkomsten;
- het vragen en verlenen van sponsoring;
- de honorering van dienstverlening;
- het aanbieden en ontvangen van kortingen en bonussen.
Ten tweede hebben minister De Geus en de Stichting CGR afspraken gemaakt over de nadere invulling van de begrippen reclame en informatie en over de eisen die hiervoor moeten gelden op internet. Hiermee is duidelijk vastgelegd welke informatie de industrie aan de patiënt mag verstrekken. Publieksreclame is verboden. De invulling is weergegeven in de Gedragscode Geneesmiddelenreclame van de CGR.
In de Stichting CGR participeren onder meer de organisaties van de farmaceutische industrie, de koepelorganisaties van de apothekers en de artsen. Zij houdt zich als zelfreguleringsorgaan sinds oktober 1999 bezig met het opstellen van en het toezicht houden op normen omtrent geneesmiddelenreclame.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid