Overslaan en naar de inhoud gaan

Afspraken over gunstbetoon geneesmiddelen

Minister De Geus van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) hebben afspraken gemaakt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ten eerste wordt met de afspraken duidelijk welke vorm van gunstbetoon maatschappelijk acceptabel is en welke niet. De afspraken zijn vastgelegd in beleidsregels, die deel uit gaan maken van de nieuwe geneesmiddelenwet. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (VWS) hanteert vanaf 5 maart 2003 de beleidsregels bij het toezicht op het Reclamebesluit. Onder gunstbetoon wordt verstaan:

related partner content for mobile comes here

- het geven en ontvangen van geschenken;

- het verlenen en genieten van gastvrijheid tijdens bijeenkomsten;

- het vragen en verlenen van sponsoring;

- de honorering van dienstverlening;

- het aanbieden en ontvangen van kortingen en bonussen.

Ten tweede hebben minister De Geus en de Stichting CGR afspraken gemaakt over de nadere invulling van de begrippen reclame en informatie en over de eisen die hiervoor moeten gelden op internet. Hiermee is duidelijk vastgelegd welke informatie de industrie aan de patiënt mag verstrekken. Publieksreclame is verboden. De invulling is weergegeven in de Gedragscode Geneesmiddelenreclame van de CGR.

In de Stichting CGR participeren onder meer de organisaties van de farmaceutische industrie, de koepelorganisaties van de apothekers en de artsen. Zij houdt zich als zelfreguleringsorgaan sinds oktober 1999 bezig met het opstellen van en het toezicht houden op normen omtrent geneesmiddelenreclame.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in