‘Ingenieur heeft geen imago- maar communicatieprobleem’
De Boer pleit voor meer publieke bezieling, maar vooral voor betere communicatie. 'Nog altijd wordt te vaak vanuit de techniek gecommuniceerd.'
De ingenieursbranche kwalificeert het eigen imago zelf vaak als slecht. En dús is er werk aan de winkel, aldus De Boer: 'Als het beeld niet klopt, moet de communicatie beter. Klopt het slechte beeld wel dan moet de inhoud beter. Maar imago is een gek woord. Het ademt overmacht. Daarom wordt het ook zo vaak gebruikt. 'We hebben een slecht imago' is namelijk veel minder confronterend dan 'We communiceren niet goed'.'
Vooral beroeps- en brancheorganisaties moeten de handschoen volgens De Boer oppakken. 'Zij kunnen zonder commercieel belang het ingenieursvak in al zijn facetten promoten. Nu ligt hun focus vooral op dienstverlening aan de leden en werk achter de schermen, terwijl het beroep juist is gebaat bij aanwezigheid op de voorgrond. Ingenieurs moeten het publieke debat zoeken. Maar van een georganiseerde, structurele deelname is tegenwoordig nauwelijks nog sprake.'
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaVolgens De Boer is juist nu hét moment om als branche meer in de schijnwerpers te gaan staan. 'Wereldwijd is iedereen inmiddels doordrongen van de noodzaak van verduurzaming. Na de heldenrol in de industriële revolutie is het nu aan ingenieurs om de gevolgen ervan in goede banen te leiden. Opnieuw kan de vernufteling gloriëren. Goede communicatie is daarvoor essentieel. Maar juist daar gaat het vaak mis.'
Het essay in De Ingenieur is hier te downloaden
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid