Overslaan en naar de inhoud gaan

Gedrag? Jazeker! Of toch niet?

Het pleidooi van Gerald Morssinkhof over gedragsverandering is duidelijk: communicatieprofessionals moeten gedragsverandering als…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het pleidooi van Gerald Morssinkhof over gedragsverandering is duidelijk: communicatieprofessionals moeten gedragsverandering als ambitie in het vak meenemen. Gedragsverandering die volgens hem vooral ‘in de ontmoeting’ en niet zozeer door overdracht van informatie plaatsvindt. Ervaringen opdoen en die binnen een sociale context plaatsen, daar draait het allemaal om. Daar kan communicatie een rol in spelen. En zoals Reint Jan Renes, lector overheidscommunicatie van de HU bepleit moeten daarbij de nieuwe inzichten uit communicatieonderzoek bij worden toegepast: dus vooral het goede gedrag laten zien, teksten ‘primen’ en inspelen op automatisch gedrag.

related partner content for mobile comes here

Hoe weerbarstig de praktijk is blijkt wel uit de voorbeelden die de sprekers tijdens de bijeenkomst gaven. Bijvoorbeeld de VWS-campagne over de risico’s van het zonder doktersrecept kopen van pillen via internet. Als onderdeel van de campagne werd een nepsite opgezet: Deze site zag er in alle opzichten uit als een ‘betrouwbare’ verkoopplek van geneesmiddelen. Maar als je je bestelling bijna had afgerond, werd je toegesproken door de arts van de site die onthult geen arts, maar acteur te zijn. Zie verder de Op deze site wordt met chocoladeletters trots het resultaat vermeld: medi-plaza trok 18.000 bezoekers, 90% van deze bezoekers zocht actief naar medicijnen. En: op deze manier is voorkomen dat er 161.500 neppillen verkocht zijn. Wow wat een resultaten, is de eerste reactie.

De aanpak van deze campagne dwingt in zijn creativiteit en gewaagdheid bewondering af, maar roept in tweede instantie wel de vraag in hoeverre het hier nu gelukt is daadwerkelijk gedragverandering teweeg te brengen. De resultaten op de site reppen hier niet over en het zo centraal stellen van de niet verkochte pillen komt bij mij over als een wel heel korte termijn effect: want hoeveel van de bezoekers van medi-plaza zijn na het bezoek aan deze site gelijk naar hun huisarts gegaan om alsnog dat recept te halen en braaf naar de apotheek gegaan?

Ik zou het superinteressant vinden om daar eens meer over te horen en het over het werkelijke gedragsbeïnvloedende effect van een campagne als deze te hebben!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in