Overslaan en naar de inhoud gaan

FrieslandCampina slecht rapport voor bestrijding obesitas, Unilever beste jongetje van de klas

FrieslandCampina heeft vooral zijn marketing niet op orde: rapportcijfer 2,9.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Welke voedingsmiddelenconcerns zetten zich - wereldwijd - het best in tegen zowel onder- als overgewicht? Dat wordt op een rijtje gezet door de ATNI, dat is een Engelse afkorting voor Toegang tot Voedselindex. ATNI is een initiatief van onder meer de Bill & Melinda Gates Foundation. ATNI onderzoekt 22 multinationals. Het eerste rapport van ATNI verscheen in 2013. Nu komt ATNI met de tweede – en naar eigen zeggen verbeterde – editie van het onderzoek. Het volledige onderzoek (230 pagina&;s) vindt u .

related partner content for mobile comes here

Top
komt als beste uit de bus met een rapportcijfer 6,4 (op een tienpuntsschaal). In 2013 stond Unilever nog tweede. Het concern wordt – ondanks een bescheiden zes-en-een-half - uitvoerig geprezen. Unilever dient als voorbeeld. De bedrijven worden getoetst op zeven onderdelen. Dat zijn Governance, Products, Accessibility, Marketing, Lifestyles, Labeling en Engagement. Unilever scoort met een 8,4 vooral goed op Products. Dat betekent dat Unilever er in de afgelopen jaren het best in is geslaagd om het gehalte zout, suiker en vet in de producten te verlagen. Ook het toevoegen van meer groenten, fruit, vezels en volkorengranen leidt tot een hogere beoordeling.

Marketing
Ook op marketing scoort Unilever erg goed: een 7,7. ATNI concludeert dat Unilever op het gebied van verantwoorde marketing op zowel volwassen consumenten als op kinderen, een voorbeeld voor de sector is. Het concern laat door een onafhankelijke partij onderzoeken of het voldoet aan de eigen doelstellingen. Graatmagere modellen zullen consumenten in reclame van Unilever bijvoorbeeld niet aantreffen. En dat geldt ook voor kinderverleiders zoals idolen op verpakkingen.

Gestegen maar zwaar onvoldoende
is samen met Mars de snelste stijger in de lijst. In 2013 stond het concern op 19e plaats, nu 8e. Maar FrieslandCampina scoort nog altijd een zware onvoldoende – net als overigens een ruime driekwart van de hele top 20: een 2,8. Op Products scoort FrieslandCampina nog het best, een 5,8. Accessibility (verkrijgbaarheid, betaalbaarheid) trekt het cijfer (net als bij Unilever overigens) naar beneden en dat geldt ook voor Marketing. Op dat onderdeel – een verantwoord marketingbeleid – scoort FrieslandCampina een 2,9. Overigens liggen de verbeterpunten die ATNI formuleert voor het zuivelconcern vooral op het gebied van bestrijding van ondervoeding.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in