Overslaan en naar de inhoud gaan

Food- en drankadverteerders in tegenaanval

De consument van nu eet te vet en drinkt te veel, en de adverteerder krijgt de schuld. Bedrijven als McDonald’s, Kraft en Smirnoff…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gezondheid is een groot goed. Maar veel consumenten lijken dat niet te beseffen en gaan zich te buiten aan teveel fastfood, snacks en alcohol. Overheden en consumentenorganisaties zien het als een groeiend probleem en leggen de zwarte piet bij het bedrijfsleven. Vooral de reclame moet het ontgelden. Een recent Engels onderzoek stelt dat reclame kinderen aanzet tot ongezond eetgedrag en bepleit restricties tegen fastfoodadverteerders. Voor de betreffende bedrijven is het een buitengewoon vervelende situatie. Wie de consument op zijn eigen gedrag aanspreekt, laadt de verdenking op zich de verantwoordelijkheid te willen afschuiven. Dus gaan steeds meer fabrikanten zelf tot ‘gezonde’ maatregelen over. Kraft heeft al aangekondigd het suiker- en zoutgehalte in veel van zijn producten te verlagen. Chocoladegigant Cadbury is in Engeland uit eigen beweging een tijdje gestopt met reclame rondom kinderprogramma’s. Ook de fabrikanten van alcoholhoudende dranken beseffen dat ze niet achterover kunnen leunen. Smirnoff is een campagne begonnen om het verantwoord drinken te promoten en Tesco zet op het etiket van zijn wodka richtlijnen voor dagelijkse consumptie. Het voorbeeld van de tabaksindustrie heeft laten zien dat een defensieve houding op de langere duur niets uithaalt. De kans is dan ook groot dat McDonald’s c.s. in de nabije toekomst de belangrijkste voorvechters worden van een gezonde levensstijl.

related partner content for mobile comes here

Bron: Management Today

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in