Food- en drankadverteerders in tegenaanval


Gezondheid is een groot goed. Maar veel consumenten lijken dat niet te beseffen en gaan zich te buiten aan teveel fastfood, snacks en alcohol. Overheden en consumentenorganisaties zien het als een groeiend probleem en leggen de zwarte piet bij het bedrijfsleven. Vooral de reclame moet het ontgelden. Een recent Engels onderzoek stelt dat reclame kinderen aanzet tot ongezond eetgedrag en bepleit restricties tegen fastfoodadverteerders. Voor de betreffende bedrijven is het een buitengewoon vervelende situatie. Wie de consument op zijn eigen gedrag aanspreekt, laadt de verdenking op zich de verantwoordelijkheid te willen afschuiven. Dus gaan steeds meer fabrikanten zelf tot ‘gezonde’ maatregelen over. Kraft heeft al aangekondigd het suiker- en zoutgehalte in veel van zijn producten te verlagen. Chocoladegigant Cadbury is in Engeland uit eigen beweging een tijdje gestopt met reclame rondom kinderprogramma’s. Ook de fabrikanten van alcoholhoudende dranken beseffen dat ze niet achterover kunnen leunen. Smirnoff is een campagne begonnen om het verantwoord drinken te promoten en Tesco zet op het etiket van zijn wodka richtlijnen voor dagelijkse consumptie. Het voorbeeld van de tabaksindustrie heeft laten zien dat een defensieve houding op de langere duur niets uithaalt. De kans is dan ook groot dat McDonald’s c.s. in de nabije toekomst de belangrijkste voorvechters worden van een gezonde levensstijl.
Bron: Management Today
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid