Overslaan en naar de inhoud gaan

Farmaceut berispt voor neponderzoek

Een geneesmiddelfabrikant heeft een pseudo-onderzoek opgezet om een nieuw middel tegen schizofrenie op de markt te krijgen. Het bedrijf…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bristol Myers Squibb (BMS), producent van een nieuw middel (Abilify) voor schizofreniepatiënten, moet van de Codecommissie ruim 100 psychiaters per brief meedelen dat het onderzoek waaraan zij meedoen strijdig is met de Geneesmiddelenwet. De psychiaters kregen 100 euro per aangeleverde patiënt, zo meldt dagblad Trouw.

related partner content for mobile comes here

Het is voor het eerst dat het zelfreguleringsorgaan van de farmasector een zogenaamde ‘seeding-trial’ verbiedt. Het gaat hier om een studie die niet aan een medisch ethische toetsingscommissie hoeft te worden voorgelegd. Farmaceutische bedrijven ontkennen al jaren dat ze neponderzoek opzetten zonder wetenschappelijke pretentie, met slechts als doel een middel bij voorschrijvers te promoten.

De beslissing volgt op een klacht van concurrent Eli Lilly, dat met de pil Zyprexa marktleider van medicijnen voor schizofreniepatiënten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in