Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit zijn de 15 meest vernieuwende activaties van de afgelopen 15 jaar

Welke vijftien activaties scoorden het hoogst op vernieuwendheid?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Activate&co en Trendbox doen sinds 2000 continu onderzoek onder consumenten naar de werking van activatiecampagnes. Na vijftien jaar is het tijd voor een wrap-up.

related partner content for mobile comes here

Het resultaat is een bijzonder  lijstje waarin al meteen opvalt dat creativiteit en innovatie vooral te vinden is onder marketeers in de biermarkt. Liefst zes van de vijftien activaties in de ranking zijn van biermerken. Sterker, de complete top 3 bestaat uit biermerken. Waarop kan  worden aangevuld dat zowel Heineken als Grolsch  - als enige - twee keer scoren.

De foodmarketeers doen het in vergelijking daarmee een stuk slechter en komen niet verder dan drie acties. Dit terwijl zij wel het grootste aandeel hebben in het totaal aantal van 1.250  activaties dat is gemeten.

Ook retail is sterk ondervertegenwoordigd.  Alleen Albert Heijn weet met de “kortingstickers” goed te scoren op vernieuwendheid. Deze activatievorm uit 2003 zou nog veel navolging krijgen in retailland. Hetzelfde geldt voor het personaliseren van het aanbod, waarmee de Postbank begon toen het in 2006 klanten een eigen betaalpas liet maken.

1. Heineken en NS
Heineken en NS brengen je gratis naar huis met nieuwjaarsnacht (2005)

2. Grolsch
Beugeltafeltje (2001)

3. Bavaria
Dutchdress (2010)

4. Postbank
Maak jouw Postbankpas persoonlijk (2006)

5. Amstel
BierBQ (1999)

6. King Pepermunt
Kingsize rol en uitvoering met de naam Alex (2013)

7. Becel pro-activ
Zorgverzekeraar VGZ vergoedt vanaf nu Becel pro-activ (2005)

8. Tell me, Siemens en T-mobile
Lever oude mobiel in en geef kind een toekomst (2003)

9. Connexxion
De hele maand oktober gratis met de bus naar huis (2012)

10. Nuon
Nuon energieshirt (2010)

11. Stichting Batterijen (Stibat)
Met 10 lege batterijen kom je nog eens ergens (2003)

12. Grolsch
Blikbeugel (2005)

13. Albert Heijn
Plak uw eigen voordeel met AH Kortingsstickers (2003)

14. Diamant
Nooit meer morsen met de gratis stevige trechter (2003)

15. Heineken
Praat ik (blikje), win jij (1999)

 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in