Overslaan en naar de inhoud gaan

De scheve schaats bij sportsponsoring

Bij de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) verscheen onlangs van de hand van drs. Daan Muntinga een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voorbeelden uit het recent en verre verleden zijn er genoeg: de affaire Rasmussen en de Rabobank in de Tour van 2007, de damesvolleybalploeg die haar zag stranden, PSV en Ajax, waar afgelopen seizoen iedereen over elkaar heen rolde, , de dopingampullen bij en vrij recent wielrenner die werd betrapt op het gebruik van cocaine. Van de laatste liggen de spots voor de komende Tour al klaar.

related partner content for mobile comes here

De titel van de publicatie is en de conclusie luidt dat een "incident rond een sportteam het imago van de sponsor kan beschadigen". Muntinga trekt zes conclusies:
1. Mensen die het incident negatief ervaren, beoordelen het imago van de gesponsorde negatiever;
2. Na een incident beoordelen fans het imago van de gesponsorde negatiever dan de niet-fans;
3. Een laag imago van de gesponsorde gaat gepaard met een laag imago van de sponsor;
4. Een goede fit tussen sponsor en gesponsorde heeft een versterkend negatief effect bij incidenten of tegenvallende prestaties;
5. Wanneer de sponsor schuldig wordt geacht aan het incident, dan wordt het imago van de sponsor lager beoordeeld;
6. Merkbekendheid heeft een positief effect op het merkmago, maar fungeert niet als schokdemper op de impact van negatieve publicitet.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in