De macht aan ons: massasamenwerking


Wereldwijd zijn er nu al zo’n 1 miljard mensen online. Via internet delen zij niet alleen hun muziek- en andere files maar ook hun kennis, leggen zij sociale contacten, maken en breken zij corporate reputaties, benutten zij elkaars computing power. Voor de eerste keer in de geschiedenis van de mensheid is massale samenwerking in tijd en ruimte economisch rendabel geworden. Dat legt wellicht de basis voor een nieuwe economische orde waarin peer production (file-sharing, ontwikkeling van open-sourcesoftware, Amazons miljoenen productbesprekingen) en peer marketing gewone verschijnselen zijn. Niet voor niets hebben ook traditionele bedrijven de kracht van massasamenwerking via internet al ontdekt. Bedrijven als Eli Lilly en Hewlett-Packard runnen ‘prediction markets’ waar de collectieve kennis van online menigten wordt benut om (betrouwbare!) prognoses op te stellen van bijvoorbeeld de verwachte verkoop van een product. Het gebruik door P&G van externe wetenschappelijke netwerken heeft gemaakt dat 35 procent van de nieuwe producten nu van buiten het bedrijf komen (was drie jaar geleden nog 20 procent), waardoor de R&D-productiviteit met 40 procent is gestegen. LEGO identificeert via internet zijn meest enthousiaste klanten en benut hun hulp optimaal bij het ontwerpen en marketen van producten. C.K. Prahalad (The future of competition): ‘We zien het ontstaan van een economie van de mensen, door de mensen, voor de mensen.’
Bron: BusinessWeek
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid