Overslaan en naar de inhoud gaan

De macht aan ons: massasamenwerking

Internet maakt ongekende samenwerking mogelijk. Op alle denkbare gebieden. Een nieuwe economische orde?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wereldwijd zijn er nu al zo’n 1 miljard mensen online. Via internet delen zij niet alleen hun muziek- en andere files maar ook hun kennis, leggen zij sociale contacten, maken en breken zij corporate reputaties, benutten zij elkaars computing power. Voor de eerste keer in de geschiedenis van de mensheid is massale samenwerking in tijd en ruimte economisch rendabel geworden. Dat legt wellicht de basis voor een nieuwe economische orde waarin peer production (file-sharing, ontwikkeling van open-sourcesoftware, Amazons miljoenen productbesprekingen) en peer marketing gewone verschijnselen zijn. Niet voor niets hebben ook traditionele bedrijven de kracht van massasamenwerking via internet al ontdekt. Bedrijven als Eli Lilly en Hewlett-Packard runnen ‘prediction markets’ waar de collectieve kennis van online menigten wordt benut om (betrouwbare!) prognoses op te stellen van bijvoorbeeld de verwachte verkoop van een product. Het gebruik door P&G van externe wetenschappelijke netwerken heeft gemaakt dat 35 procent van de nieuwe producten nu van buiten het bedrijf komen (was drie jaar geleden nog 20 procent), waardoor de R&D-productiviteit met 40 procent is gestegen. LEGO identificeert via internet zijn meest enthousiaste klanten en benut hun hulp optimaal bij het ontwerpen en marketen van producten. C.K. Prahalad (The future of competition): ‘We zien het ontstaan van een economie van de mensen, door de mensen, voor de mensen.’

related partner content for mobile comes here

Bron: BusinessWeek

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in