Overslaan en naar de inhoud gaan

De grootste stroomstoring van deze eeuw en Tennet zwijgt

Waarom werden gangbare kanalen als Twitter, Facebook en LinkedIn tijdens de uitval niet gebruikt?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door Mike Ackermans
 
Om 9:37 viel de stroom uit. Niet zomaar, het was de grootse stroomstoring in Nederland in pakweg 20 jaar. In het economische hart van ons land viel de economie pardoes stil. Het was ook de eerste grote stroomstoring in hetmobile/social/online tijdperk.

related partner content for mobile comes here

‘Operationeel’ bericht 

Om 09:41 verliet een automatisch ‘operationeel’ bericht de communicatiesystemen van Tennet, het netwerkbedrijf dat alle transport- en schakelsystemen van elektriciteit in Nederland (én ver daarbuiten) beheert. “In verband met een overschrijding van de bedrijfsvoeringcriteria in het 220/380 kV net is met ingang van het onderstaande tijdstip de NIET NORMALE NET-TOESTAND AFGEROEPEN.”

Stil
En toen werd het stil aan de Utrechtseweg in Arnhem, waar het hoofdkantoor van Tennet is gevestigd. Niet vanwege stroomuitval, want Arnhem was niet getroffen. De eerste tweet van een getroffen consument kwam om 09:38, en minuten later was de stroomstoring trending topic op social media. Maar goed dat in de noordelijke Randstad er geen stroom meer was, anders was uit sommige datacenters wellicht rook gekomen, zoveel mensen probeerden online te komen.

Desastreus
Een stroomstoring in het economische hart van ons land is ’s nachts al lastig en misschien zelfs angstaanjagend, overdag is het ronduit desastreus. Het economische groeicijfer over de maand maart zal een knauw krijgen. Wat hadden we graag meer geweten, zo rond kwart voor tien. Of om tien uur. Waar is de stroom dan uitgevallen allemaal, hoe lang zou het kunnen duren, is er iets ernstigs gebeurd soms? We hoorden dat Schiphol het niet meer deed – zou er een aanslag op een centrale zijn? We hoorden niets.

Journalisten konden bellen 

Terwijl het web en mobile ontploften bleef het stil bij Tennet, en bij de energieproducenten en distributeurs in de getroffen gebieden die van Tennet afhankelijk zijn, zoals Liander en Nuon. Natuurlijk, journalisten konden bellen maar kregen weinig te horen. Dat kan. Maar waarom werden de gangbare kanalen als Twitter, Facebook en LinkedIn in die hete periode van de uitval niet gebruikt?

Berichtje van de website

De woordvoerders van Tennet hebben accounts. Nou, vooruit, om 10:16 kwam er een berichtje van de website, dat er een stroomstoring was, gevolgd door een tweet van het bedrijfsaccount om 10:19: “Er wordt hard gewerkt aan herstel.” De twee woordvoerders zelf twitterden niet. De hardst getroffen distributeur Liander kwam pas om 11:13 met een statement.

Harde leerschool

Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat in het tijdperk van ‘always on’-media de hoofdrolspelers bij zo’n grote calamiteit zwijgen. De NS en Prorail maakten de afgelopen jaren een harde leerschool door bij de ontelbare ov-crises waarmee zij de burgers opzadelden. De energiewereld moet die school nog betreden. Welkom in de eeuw van social en mobile.

Mike Ackermans is mediaconsultant en communicatieadviseur


 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in