CRM kan niet zonder IT
Dat CRM niet meer zonder de inschakeling van de informatietechnologie kan, hoeft geen betoog. Een datawarehouse - een uitgebreide databank met klantgegevens, bedrijfs- en externe informatie - is onmisbaar, evenals een goed toegankelijk CRM-softwaresysteem. Zoiets is voor een marketeer die de nodige kaas heeft gegeten van IT nog wel te behappen. Maar daarnaast is ook analytische CRM-software nodig om conclusies te kunnen trekken uit de beschikbare informatie, om prognoses te kunnen doen, om de behoeften van de consument te peilen en om de 'waarde' van klanten te bepalen. Bepaald geen simpele kost, en dus is de inschakeling van ervaren datamining-experts geen overbodige luxe. Zij kunnen ook adviseren over vragen als:
- Zijn de te verzamelen gegevens (de kengetallen) toegesneden op het specifieke CRM-doel?
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta- Welke gegevens moeten we boven tafel krijgen om de juiste maatregelen te kunnen nemen en welk type data-bank is voor ons doel het meest geschikt?
En verder dient er op de volgende punten te worden gelet:
- Zijn de (klant)gegevens altijd beschikbaar voor ieder die in contact staat met de klant?
- Wie is waarvoor verantwoordelijk en welke eisen worden er gesteld aan de verschillende betrokkenen?
- Via welke kanalen communiceren we met de klant (hotline, call center, internet)?
<#FONT SIZE=1>bron: Direkt Marketing<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid