Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument vindt duurzaam voedsel te duur

De Nederlandse consument voelt er weinig voor meer te betalen voor duurzaam geproduceerd voedsel.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor gezonde voeding zoals lightproducten willen Nederlanders zelfs minder uitgeven, blijkt uit een studie van de Rijksuniversiteit Groningen. Consumenten denken dat duurzame producten van mindere kwaliteit zijn en willen daarom niet meer betalen, concluderen de onderzoekers. Gezonde levensmiddelen, zoals light-producten, zijn volgens consumenten minder smaakvol en dragen niet bij aan een sociaal gevoel dat de hoge prijs kan rechtvaardigen.

related partner content for mobile comes here

Duurzame producten zijn levensmiddelen met een eko-, bio-, of fairtradelabel. Daarvoor wil de consument 6 pct meer betalen, terwijl het prijsverschil met producten zonder een label nu tussen de 10 en 40 pct ligt. Het marktaandeel van dit soort producten blijft daardoor laag. Voor voedsel met een gezondheidsclaim wil de consument juist 5 pct minder neertellen.

Het onderzoek werd vrijdag op Wereldvoedseldag gepresenteerd. De Verenigde Naties vroegen op deze dag weer aandacht voor het feit dat meer dan 1 miljard mensen in de wereld honger lijden. In Nederland waren op verscheidene plaatsen activiteiten om de dag te vieren.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in