Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument geeft in supermarkt fors meer uit aan duurzame(re) voeding

De markt groeide in de eerste helft van 2019 met 4 procent, duurzamere producten groeien veel harder: maar liefst met 28 procent.
Check 't label even
Check 't label even
© Beter Leven
Check 't label even
Check 't label even
© Beter Leven

Duurzamere producten met een keurmerk in de supermarkt laten wederom een fors hogere groei zien dan de markt. Terwijl de markt met 4 procent groeit in de eerste helft van 2019 laten duurzamere producten een groei van maar liefst 28 procent zien. Eén op de vijf euro’s aan boodschappen in de supermarkt wordt inmiddels besteed aan voeding met een keurmerk. Dit blijkt uit de laatste cijfers van de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.

related partner content for mobile comes here

In het eerste half jaar van 2019 is er in supermarkten 2,5 miljard euro verkocht aan voeding met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk voor duurzaamheid. Dezelfde periode een jaar eerder lag dit op nog op 2,0 miljard euro, oftewel een groei van ruim 500 miljoen euro in de eerste helft van 2019. Voeding met een geborgde prestatie op het gebied van duurzaamheid neemt dus een steeds groter aandeel in binnen de totale supermarkt verkopen.

 

Brood en kaas blijven achter

PlanetProof en Beter Leven hebben de hoogste groei  Eind 2018 is Milieukeur vervangen door On the way to PlanetProof en toont forse groei in AGF  en in zuivel. De omzet groeit van 10 miljoen naar 174 miljoen euro in de eerst helft van 2019 voor dit label. Het Beter Leven keurmerk is met afstand het grootste keurmerk in de supermarkt en groeide met 32 procent, met name in eieren, varkensvlees en vleeswaren. De totale omzet in voeding met het Beter Leven keurmerk is 1,1 miljard euro.

Keurmerken worden de standaard bij ei, vis en varkensvlees  Het ‘gewone’ scharrelei is verdwenen uit de schappen en vervangen door een scharrelei met een Beter Leven keurmerk. Eieren als totale groep heeft inmiddels het hoogste aandeel keurmerken. Binnen vis en vlees ligt voor diepvriesvis (keurmerk ASC en MSC) en vers varkensvlees (Beter Leven) het aandeel van producten met een keurmerk bijna op 100 procent. Opvallende achterblijvers zijn de groepen brood en kaas met minder dan 3 procent aandeel in keurmerken.

Biologisch

Groei over breed over alle keurmerken De groei van duurzame voeding uit ketens met een geborgde duurzame prestatie is breed. Alle keurmerken en alle categorieën laten een sterke groei zien. Biologische voeding heeft met een groeicijfer van 8 procent de laagste groei, maar groeit als tweede grootste keurmerk ook nog steeds veel sterker dan de markt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in