Overslaan en naar de inhoud gaan

Commotie in Duitsland over eurocampagne

De lokale campagne die Publicis creëerde om de Duitsers vertrouwd te maken met de euro heeft een golf van kritiek over zich heen gekregen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Publicis Dialog en Publicis Networks in Frankfurt zijn samen met Publicis PR in Berlijn verantwoordelijk voor de campagne. Trefwoorden zijn democratie, vrijheid, gemeenschappelijkheid, prestatie en zekerheid, waarbij de letters ‘e’ vervangen zijn door een euroteken. Volgens professionele criticasters is de printcampagne niet alleen kleurloos en onopvallend, maar is er te weinig gedaan om de burger aan te spreken. Het groot afdrukken van de trefwoorden, gevolgd door veel te kleine lettertjes onder aan de pagina oogt oubollig en zal de lezer bevestigen in het stoffige en bureaucratische beeld dat de EU bij velen oproept. Voor menigeen heeft het loslaten van de nationale munteenheid een emotionele kant en hierop speelt de campagne te weinig in. Daarom spreken deskundigen van een gemiste kans. Ook de keuze om een Europese campagne te voeren die weinig ruimte laat voor culturele verschillen wordt als een gemiste kans ervaren. Campagnes die niet toegesneden zijn op ’s lands aard hebben een hoge flopkans, zo oordelen Duitse reclamedeskundigen.

related partner content for mobile comes here

‘Tot nu toe is de eurocampagne een communicatieramp van de eerste orde’, oordeelt de woordvoerder van het Zentralverband der Deutschen Werbewirtschaft uit Bonn. Dit instituut wijst erop dat 55% van de Duitsers afwijzend staat tegenover het loslaten van de nationale munteenheid en tegen de invoering van de euro is. De campagne is te feitelijk en biedt te weinig emotionele kapstokken. Volgens Norbert Walter van de Deutsche Bank hangt het welslagen van de euro niet af van reclamecampagnes. Hij verwacht dat Duitsers snel bereid zijn hun weerstand tegen de euro op te geven als zij zien dat het werkt. Wel acht hij het raadzaam dat de euro meer gezicht krijgt. Wim Duisenberg als mister Euro ligt voor de hand. Maar dat zal voor 2002 wel niet meer ingevoerd worden.

< SIZE=1>bron: werben & verkaufen<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in