Overslaan en naar de inhoud gaan

Coca-Cola pakt landroof aan

Coca-Cola, ’s werelds grootste suikerinkoper, heeft Oxfam Novib toegezegd ervoor te zorgen dat de suiker in hun producten niet langer van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een maand geleden vroeg Oxfam met zijn Behind the Brands campagne aan de drie de grootste bedrijven in de suikerindustrie – Coca-Cola, PepsiCo en Associated Britisch Foods (ABF) – ervoor te zorgen dat suiker niet tot landroof leidt. Meer dan 225.000 mensen kwamen in actie voor deze campagne, aldus Oxfam Novib.

related partner content for mobile comes here

Onafhankelijk onderzoek
Coca-Cola gaat diepgaand, onafhankelijk onderzoek laten doen naar de mensenrechten en milieugevolgen van haar bedrijfsvoering, om te beginnen in Colombia, Guatemala en Brazilië. Daarna in India en Zuid-Afrika. Het bedrijf maakt ook bekend wie hun grote rietsuikerleveranciers zijn.

Belangrijke stap
Coca-Cola is hiermee de eerste van de drie giganten die toezegt de landrechten van gemeenschappen te zullen respecteren, door de hele handelsketen heen. Bovendien wil het bedrijf haar invloed aanwenden om overheden en internationale instanties ook zo ver te krijgen.

Druk opvoeren
Oxfam geeft aan Coca-Cola nauwlettend te volgen, ‘zodat hun toezeggingen ook worden vertaalt in concrete actie’. Ook voert het de druk op PepsiCo en ABF, onder meer tijdens de aandeelhoudersvergadering van Pepsi om de hoek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in