Overslaan en naar de inhoud gaan

Brussel in geweer tegen misleidende productclaims

De Europese Commissie werkt aan een richtlijn tegen misleidende claims op de verpakking van voeding. Hoewel de Europese regels nu ook al…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Commissie wil vage slogans zoals 'eet zoveel u wilt' of 'helpt uw lichaam tegen stress' uitbannen. Dergelijke claims kunnen een consument overhalen zo'n product te gebruiken zonder dat het de belofte waar kan maken. Het strenge nieuwe regime zou grote bedrijven zoals Unilever , Danone , Nestlé en Kellogg kunnen treffen.

related partner content for mobile comes here

Al deze bedrijven maken gebruik van gezondheidsclaims bij hun marketing en op de verpakking van voedsel. Een dergelijke aangescherpte richtlijn zou ook de manier waarop deze bedrijven campagnes opzetten in de weg kunnen zitten. In de ontwerprichtlijn, die in handen is van de Britse krant Financial Times, wordt het bedrijven verboden om op hun product te zetten dat het bijdraagt aan de gezondheid zonder specifiek te zijn. Het zal bedrijven ook verboden worden om te claimen dat hun producten bijdragen aan afslanken en gewichtscontrole. Ook referenties aan het advies van dokters en gezondheidsspecialisten is straks niet meer toegestaan.

Vertegenwoordigers van de voedingsindustrie noemen de verboden 'onacceptabel'. Een woordvoerder voor de CIAA, die de Europese voedings- en drankenbedrijven vertegenwoordigt, zegt: 'Dit is buiten proporties. Wij geloven dat wanneer er bewijs is dat klanten begrijpen wat er op de verpakking staat, bedrijven dergelijke claims mogen maken.'

De Commissie vindt dergelijke claims echter te vaag en wil alleen nog teksten op verpakkingen toestaan die steunen op wetenschappelijk bewijs. Het is nog niet duidelijk wanneer de voorstellen voor de richtlijn aan de Commissie kunnen worden voorgelegd. Maar bronnen in Brussel houden het erop dat dat al in april kan gebeuren. De richtlijnen zullen ook definities bevatten voor termen als 'vetvrij', 'weinig vet' en vezelrijk. Ook de drempels voor producten met het predicaat 'light' gaan omhoog.

Bron: Het Financieele Dagblad

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in