Bij de beesten af


Dat nieuwe park zou voor 200 miljoen gebouwd kunnen worden. De provincie Drenthe wil er 12 miljoen in steken waarvan 6 miljoen als lening en de andere helft als subsidie. Banken en bedrijven moeten dan wel ook 30 miljoen euro op tafel leggen. De provincie stelt dat het nieuwe park een zeer positief effect heeft op de ontwikkeling van Zuid-Oost Drenthe en de werkgelegenheid. In 2015 moet het allemaal gereed zijn.
Los van de vraag of je overheidsgeld moet investeren in een commerciële organisatie is de cruciale vraag of het slechts verhuizen van een park gaat leiden tot structureel zoveel meer bezoekers. De verwachting is namelijk dat er jaarlijks 1,3 miljoen mensen op het nieuwe dierenpark af gaan komen. Op zichzelf geen gekke gedachte want Burgers’ Zoo in Arnhem en Blijdorp in Rotterdam scoren jaarlijks rond 1,5 miljoen bezoekers, Artis moet het doen met 1,1 miljoen mensen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMaar er is wel een mits: in 2010 trok het park in Emmen 700.000 bezoekers. Er wordt dus gerekend met een stijging van maar liefst 85% en dat terwijl de landelijke trend dalend is. Verder zegt de prognose van de dierentuindirectie dat deze 1,3 miljoen bezoekers jaarlijks ruim 90 miljoen euro gaan uitgeven in het park. Onduidelijk is of dat inclusief entreegelden is, maar het komt neer op een kleine 70 euro per bezoeker. Haal je daar de entree van 20,- af dan blijft een besteding van gemiddeld 50,- per bezoeker over die ten goede moet komen aan eten, drinken een aandenken en de onvermijdelijke foto. Een gezin met 2 kinderen zou dus voor een dagje dierentuin 280,- kwijt zijn.
Al met al schat ik de verwachting van de mensen in het Emmense iets te rooskleurig in. Geen marketeer rekent zich op de hiervoor omschreven manier rijk. Al moet ik wel zeggen dat het maquettefilmpje over het toekomstige park en de tekst die de directeur op zijn site schrijft hoopvol stemmen. Van de drie kernbegrippen ‘plezier’, ‘respect’ en ‘verwondering’ overheerst bij mij toch vooral de laatste. Misschien eindigt alles wel met de bekende olifant en zijn lange snuit…
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid