Overslaan en naar de inhoud gaan

Bij de beesten af

Het dierenpark in Emmen verkeert in zwaar weer. Al jaren heeft het park last van een combinatie van te weinig bezoekers en te hoge kosten,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat nieuwe park zou voor 200 miljoen gebouwd kunnen worden. De provincie Drenthe wil er 12 miljoen in steken waarvan 6 miljoen als lening en de andere helft als subsidie. Banken en bedrijven moeten dan wel ook 30 miljoen euro op tafel leggen. De provincie stelt dat het nieuwe park een zeer positief effect heeft op de ontwikkeling van Zuid-Oost Drenthe en de werkgelegenheid. In 2015 moet het allemaal gereed zijn.

related partner content for mobile comes here

Los van de vraag of je overheidsgeld moet investeren in een commerciële organisatie is de cruciale vraag of het slechts verhuizen van een park gaat leiden tot structureel zoveel meer bezoekers. De verwachting is namelijk dat er jaarlijks 1,3 miljoen mensen op het nieuwe dierenpark af gaan komen. Op zichzelf geen gekke gedachte want Burgers’ Zoo in Arnhem en Blijdorp in Rotterdam scoren jaarlijks rond 1,5 miljoen bezoekers, Artis moet het doen met 1,1 miljoen mensen.

Maar er is wel een mits: in 2010 trok het park in Emmen 700.000 bezoekers. Er wordt dus gerekend met een stijging van maar liefst 85% en dat terwijl de landelijke trend dalend is. Verder zegt de prognose van de dierentuindirectie dat deze 1,3 miljoen bezoekers jaarlijks ruim 90 miljoen euro gaan uitgeven in het park. Onduidelijk is of dat inclusief entreegelden is, maar het komt neer op een kleine 70 euro per bezoeker. Haal je daar de entree van 20,- af dan blijft een besteding van gemiddeld 50,- per bezoeker over die ten goede moet komen aan eten, drinken een aandenken en de onvermijdelijke foto. Een gezin met 2 kinderen zou dus voor een dagje dierentuin 280,- kwijt zijn.

Al met al schat ik de verwachting van de mensen in het Emmense iets te rooskleurig in. Geen marketeer rekent zich op de hiervoor omschreven manier rijk. Al moet ik wel zeggen dat het maquettefilmpje over het toekomstige park en de tekst die de directeur op zijn schrijft hoopvol stemmen. Van de drie kernbegrippen ‘plezier’, ‘respect’ en ‘verwondering’ overheerst bij mij toch vooral de laatste. Misschien eindigt alles wel met de bekende olifant en zijn lange snuit…

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in