Overslaan en naar de inhoud gaan

Alleen "functioneel" amusement bij PO

Amusementsprogramma's vormen geen doel op zich in de nieuwe opzet van het Nederlandse omroepbestel. Amusement blijft wel een middel om een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zei staatssecretaris Van der Laan (Media, D66) gisteren in een uitleg van het zaterdag bereikte Paasakkoord tussen de coalitiepartijen. Momenteel moeten publieke omroepen ook verstrooiende programma's leveren, maar in de toekomst laat de overheid die functie over aan commerciële zenders.

related partner content for mobile comes here

Volgens Van der Laan is de uitkomst een doorbraak. ‘De VVD heeft de wens te komen tot een BBC-model losgelaten en het CDA zal niet langer pleiten voor een model waarin de afzonderlijke omroepen meer macht krijgen. In de komende weken moet ik het model verder uitwerken, maar de contouren liggen er nu.’

In de toekomst gaat Publieke Omroep zich richten op drie functies: nieuws en sport worden verzorgd door de NOS, opinievorming en maatschappelijk debat door de afzonderlijke omroepen en educatie, kunst en cultuur komen aan bod via een nog nader te definiëren constructie. De huidige omroepen kunnen concurrentie krijgen van ideële organisaties die ook zendtijd en omroepgeld kunnen aanvragen om hun mening voor het voetlicht te brengen.

De vraag is wat Van der Laan onder amusement verstaat. Kopspijkers, Dit was het Nieuws en Lingo tolereert de bewindsvrouw wel. Shows als Love Letters en Sterrenslag doet ze in de ban, maar een programma als Boer zoekt vrouw is weer een twijfelgeval. ‘Dat programma is wel heel erg KRO, dus moet misschien mogelijk blijven bij de publieke omroep.’

Bronnen: Telegraaf, ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in