Overslaan en naar de inhoud gaan

48% bedrijven reageert niet binnen 8 uur op social media

Merken reageren op 33 procent van de berichten op Facebook en Twitter.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Contactcenter Webcare Pro keek 30 dagen lang naar de inzet van verschillende social mediakanalen door de klantenserviceafdelingen van 119 grote Nederlandse organisaties.

related partner content for mobile comes here

Er is gekeken naar het aantal bedrijven en instellingen dat klantenservice biedt via Facebook en Twitter, het percentage berichten waarop respons wordt gegeven en de responssnelheid.

Wat blijkt:

89% van de onderzochte organisaties reageert op vragen, klachten en complimenten op Twitter, terwijl 86% op Facebook reacties achterlaat.

Bedrijven reageren op slechts 33% van de berichten. En er bestaan grote verschillen tussen de gemiddelde responstijden. De snelste responstijd in die periode was gemiddeld 18 minuten, de langzaamste bedroeg een hele week.

3% van de bedrijven reageert binnen 1 uur. En 48% van de bedrijven is niet in staat om binnen 8 uur op een bericht te reageren.

‘Opvallend is dat zelfs de grootste bedrijven niet in staat zijn om tijdig te reageren op vragen en klachten van klanten. Als een consument belt, heeft hij of zij meestal binnen 10 minuten een antwoord. Maar als deze via social media een vraag stelt, dan kost het bij de helft van de bedrijven langer dan een werkdag om het antwoord te krijgen,’ aldus Anthony Carter, directeur van Webcare Pro. ‘En dat terwijl steeds meer consumenten liever een appje sturen of een bericht op Facebook achterlaten dan dat ze bellen.’

De vijf bedrijven met de snelste webcareafdelingen:

  • Coolblue
  • TUI
  • UNIT4
  • KLM
  • Mijndomein.nl

In totaal zijn voor dit onderzoek ca. 7.000 Facebookberichten en ruim 100.000 Twitterberichten geanalyseerd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in