Workshop buitenreclame ADCN en JCDecaux
Een koude donderdag, de eerste november. Toepasselijke locatie: Zuidpool. Reden voor al deze frisheid: een competitie voor achttien jonge creatieve teams om billboardconcepten te ontwikkelen, georganiseerd door de ADCN en JCDecaux. Alles onder begeleiding van negen ervaren ADCN-mentoren* en opdrachtgever Vodafone.
Less is more
Na een welkomstwoord van Arjen Vaalburg, zakelijk leider van de ADCN beginnen we met een presentatie door Jeroen van Barneveld en Marc van Amerongen van JCDecaux. Hier wordt, met behulp van een inspirerend filmfragement van Trevor Beattie van TBWA UK, de toon van de dag meteen gezet: een poster is pas klaar als je echt niks meer kunt vinden dat je weg kunt laten. Helemaal mee eens...
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
Billshock!
Laura van Gestel (manager campaigns Vodafone) licht de briefing nader toe: met de nieuwe ‘Alles in één bundel op reis’ hoef je niet meer bang te zijn voor een torenhoge telefoonrekening bij thuiskomst, een ‘billshock’. Een nieuw woord maar een bekend fenomeen zoals blijkt in de zaal (Jan van Meel: 1500 euro billshock, vakantie in Egypte met zoon; Zwier Veldhoen: 1000 euro billshock, tripje New York; Jan Willem Baggerman: 1200 euro billscock, shoot Shanghai)...
Inspiratie van Hans Goedicke
Voordat iedereen aan de slag gaat, genieten we eerst nog even van een presentatie van medementor en jurylid Hans Goedicke. Hij benadrukt dat de samenwerking art/copy juist bij buitenreclame zo belangrijk is. En hij zegt ook: ‘copy zal de basis van reclame blijven, in beeldcultuur is goede copy belangrijker dan ooit. (als er een probleem is, stuur je een woordvoerder, geen tekenaar!)’. Dat zijn nou leuke verrassingen op zo’n workshopdag. Zomaar een mooi pleidooi voor het belang van copy, en dat van een begenadigd art-director!
Aan de slag
We merken al snel dat veel teams te veel bezig zijn met hoe je het gaat zeggen, in plaats van wat je gaat zeggen. Sommige komen in de loop van de dag heel ver, andere teams presenteren uiteindelijk hetzelfde karige ideetje als ‘s ochtends.
Jurering** en uitslag
Tijdens het jureren, geleid door Minou Adami van de ADCN, vallen veel goede ideeën af omdat ze eigenlijk meer geschikt zijn voor andere media dan buitenreclame.
Zoals een soort welkomstboodschap die je krijgt bij de grens: ‘Welkom in Duitsland. Er verandert voor u niets’ van team Kim Alers en Emmy Beijk. Dit idee gaat Vodafone misschien echt gebruiken als welkomst-sms. Of de uiting ‘Niemand heeft je gemist’ (bij de aankomsthal op Schiphol) van team Khatereh Pazira en Rita Lopes van den Broek; deze uiting werd door veel juryleden gezien als de meest originele, maar... dan wel als advertentie.
Hoe dan ook, we hadden het over buitenreclame. En zo bleven er uiteindelijk drie overeind:
‘42 landenpunt’
(team Jurre van de Ven en Luuk van de Put)
We zien het Vodafone-logo als ‘punt’ met daarbij de heading ’42 landenpunt’. Dit vonden we als jury op zich een goed billboard,tussen de ogen, met nieuwswaarde en helder. Maar niet ‘playfull’ genoeg qua Vodafone merkwaarden.
‘Je huurauto delen met 350 vrienden’
(team Krijn van Duijvenbode en Rob Groot)
Dit vond de jury nog niet sterk ingevuld, maar wel campaignabel en helemaal Vodafone-gevoel, playfull. Bijvoorbeeld met headings zoals ‘Je vriendin delen met 500 vrienden’.
‘7 dagen Turkije voor 14 euro’
internet, sms-en en bellen op reis voor 2 euro per dag.
(team Edo Slui en Jim Abbrin, foto)
Volgens de jury: helemaal leuk, in het typische D-Reizen gevoel: simpel, campaignabel en strak on brief. Kortom: volgens de jury de absolute winnaar. Edo Slui en Jim Abbring, gefeliciteerd! (ook met jullie hoofdprijs: allebei een iPhone 4S!)
* mentoren:
Hans Goedicke (imagine'); Joep Drummen (TBWA\NEBOKO); Dani Polak (TBWA\NEBOKO); Zwier Veldhoen (THEY); Nicolas Dlugosch (THEY); Jan van Meel (Junior Academie); J-P Nieuwerkerk (Park Amsterdam); Jan Willem Baggerman (Park Amsterdam); Peter van Leeuwen (ETCETERA).
** vakjury:
Laura van Gestel (manager campaigns Vodafone), Marc van Amerongen (marketing manager JCDecaux), Peter van Leeuwen (creative Business Partner ETCETERA, ADCN-bestuurslid), Hans Goedicke (partner/creative director imagine’), Joep Drummen (copywriter TBWA/NEBOKO), Dani Polak (artdirector TBWA/NEBOKO), Nicolas Dlugosch (senior artdirector THEY), Jan van Meel (creative director Junior Academie) en J-P Nieuwerkerk.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid