Overslaan en naar de inhoud gaan

'Vrouwen zijn de nep-modellen uit beauty-advertenties zat'

Beelden van modellen waaraan digitaal is gesleuteld, zorgen er voor dat vrouwen een slecht zelfvertrouwen hebben, aldus onderzoek van Dove.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De meeste modellenfoto’s zijn tegenwoordig digitaal bewerkt. Fotografen maken gebruik van airbrush-technieken om delen van het lichaam aan te passen of om oneffenheden weg te werken. Zo worden oogwit en tanden witter gemaakt, de taille wordt dunner, de benen langer.

related partner content for mobile comes here

Dove ondervroeg 1000 vrouwen. Die antwoordden dat de advertenties van de beauty-industrie een negatieve impact op hun levens hebben. 96 procent van de ondervraagde vrouwen vindt dat de modellen die worden gebruikt in beauty-advertising, geen realistische weergave zijn van de gemiddelde vrouw.Meer dan 40 procent van de ondervraagde vrouwen vindt dat de advertenties er voor zorgen dat ze minder zeker zijn over hun eigen lichaam, 28 procent voelt zich tekort komen, en 20 procent leeft het dagelijkse leven met minder vertrouwen door dit soort advertenties.

Vijf jaar geleden deed Dove ook al onderzoek, in het kader van de Campaign for Real Beauty. Het aantal vrouwen dat ‘echte modellen’ wil zien in advertenties, is in 5 jaar tijd gestegen met 21 procent, van 74 procent in 2004 naar 95 procent in 2009.

Op de vraag of je kunt zien of er digitaal aan een model is gesleuteld, antwoordt 58 procent bevestigend, 42 procent denkt het echter niet te kunnen zien. 96 procent vindt ook dat adverteerders het eerlijk moeten toegeven wanneer ze gebruik maken van de airbrush-kwast.

Bron: Marketingcharts

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in