'Vrouwen zijn de nep-modellen uit beauty-advertenties zat'
De meeste modellenfoto’s zijn tegenwoordig digitaal bewerkt. Fotografen maken gebruik van airbrush-technieken om delen van het lichaam aan te passen of om oneffenheden weg te werken. Zo worden oogwit en tanden witter gemaakt, de taille wordt dunner, de benen langer.
Dove ondervroeg 1000 vrouwen. Die antwoordden dat de advertenties van de beauty-industrie een negatieve impact op hun levens hebben. 96 procent van de ondervraagde vrouwen vindt dat de modellen die worden gebruikt in beauty-advertising, geen realistische weergave zijn van de gemiddelde vrouw.Meer dan 40 procent van de ondervraagde vrouwen vindt dat de advertenties er voor zorgen dat ze minder zeker zijn over hun eigen lichaam, 28 procent voelt zich tekort komen, en 20 procent leeft het dagelijkse leven met minder vertrouwen door dit soort advertenties.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisVijf jaar geleden deed Dove ook al onderzoek, in het kader van de Campaign for Real Beauty. Het aantal vrouwen dat ‘echte modellen’ wil zien in advertenties, is in 5 jaar tijd gestegen met 21 procent, van 74 procent in 2004 naar 95 procent in 2009.
Op de vraag of je kunt zien of er digitaal aan een model is gesleuteld, antwoordt 58 procent bevestigend, 42 procent denkt het echter niet te kunnen zien. 96 procent vindt ook dat adverteerders het eerlijk moeten toegeven wanneer ze gebruik maken van de airbrush-kwast.
Bron: Marketingcharts
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid