Overslaan en naar de inhoud gaan

TMG geeft winstwaarschuwing af

Telegraaf Media Groep heeft de advertentie-inkomsten zowel in print als in online zien dalen over het tweede kwartaal van 2012. Vanwege de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Telegraaf Media Groep heeft in het tweede kwartaal zijn genormaliseerd bedrijfsresultaat zien dalen van 19,2 miljoen euro in 2011 naar 9 miljoen in 2012. Ook de omzet daalde van 147 miljoen naar 144,3 miljoen. Het jaar 2012 wordt door de Telegraaf aangemerkt als een 'een transitiejaar'.

related partner content for mobile comes here

'Naast de transformatie van de organisatie ook rekening moet worden gehouden met weinig rooskleurige economische omstandigheden en aanloopkosten van nieuwe online activiteiten. Daarom is aangegeven dat voor 2012 een genormaliseerd EBITDA-resultaat werd verwacht dat circa 20% lager zou liggen dan de 62,5 miljoen euro die in 2011 werd gerealiseerd. Gezien de sterk tegenvallende advertentieomzet bij de print- en online-activiteiten in het eerste halfjaar van 2012 en de sombere economische vooruitzichten in Nederland voor de rest van het jaar, wordt de verwachting van een genormaliseerd EBITDA-resultaat voor 2012 van rond de 50 miljoen euro losgelaten. Wegens de onzekerheid over de verdere ontwikkelingen van de advertentieomzet gedurende de rest van het jaar wordt geen concrete nieuwe verwachting uitgesproken. Wel kan de volgende guidance worden gegeven. Over de eerste zes maanden van 2012 is, inclusief circa 4 miljoen euro aanloopverliezen van nieuwe online activiteiten, een genormaliseerd EBITDA-resultaat gerealiseerd van 16,5 miljoen euro, ' zo meldt TMG in zijn kwartaalbericht.

De oplage-opbrengsten van Telegraaf Media Groep zijn gestegen met 7,3 procent, vooral als gevolg van de overname van Megastar Groupe (Megastar). De advertentie-inkomsten daalden ten opzichte van de gelijke periode vorig jaar met 12,3 procent. Bij de kranten was de daling 15,7 procent, terwijl de advertentie-inkomsten van de radioactiviteiten stegen met 3,9 procent. De online-inkomsten namen ten opzichte van het tweede kwartaal 2011 af met 3,6 procent.

Telegraaf Media Nederland
Bij de printactiviteiten in Nederland is de advertentieomzet met 16,1procent gedaald. De huis-aan-huisbladen werden het hardst getroffen met een daling van 17,5 euro, regionale dagbladen kenden een daling van 17,6 euro en bij de landelijke titels daalde de advertentieomzet met 14,0 euro. Het EK voetbal heeft extra advertentie-inkomsten opgeleverd maar door de teleurstellende resultaten van het Nederlands elftal was dat minder dan verwacht.

Online
Telegraaf.nl heeft volgens TMG qua bezoekersaantallen een goed tweede kwartaal achter de rug. De site trok circa 3,8 miljoen unieke bezoekers per maand. Het netwerk van TMG had in juni 2012 in totaal meer dan 7,5 miljoen unieke bezoekers, dat wil zeggen dat 55% van alle Nederlandse internetters werd bereikt.

De druk op de bezoekersaantallen van Hyves in combinatie met prijsacties van concurrenten hebben geresulteerd in een druk op zowel de opbrengsten als het resultaat. Dit heeft mede geleid tot een daling van de omzet van de online-activiteiten van 17,6 miljoen euro in het tweede kwartaal 2011 naar 16,9 miljoen euro in het tweede kwartaal 2012.

Door de verdere uitrol van activiteiten lieten de opbrengsten van Dichtbij.nl in het tweede kwartaal 2012 een stijging zien van 0,8 miljoen euro. Vanwege aanloopverliezen is het resultaat vooralsnog negatief. De verwachting is dat ultimo 2012 een break-even resultaat wordt gerealiseerd.

Sky Radio Group
Het marktaandeel van Sky Radio 101 FM is in mei-juni 2012 in de voor reclame belangrijke leeftijdsgroep van 20 tot 49 jaar gestegen naar 9,3 procent ten opzichte van 8,3 procentin dezelfde periode vorig jaar. Ook Radio Veronica en Classic FM lieten een duidelijke groei zien naar respectievelijk 10,3 procent (2011: 8,1 procent) en 0,6 procent (2011: 0,3 procent). De opbrengsten van Sky Radio Group stegen in het tweede kwartaal 2012 met 0,2 miljoen euro.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in