Overslaan en naar de inhoud gaan

Social media gebruiker leest nieuws liefst bij traditionele media

Het gebruik van nieuwssites neemt af, maar deze blijven wel de meest gebruikte online nieuwsbron.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit , het onderzoek naar de impact van Social Media dat in opdracht van ING voor de derde jaar werd uitgevoerd.

related partner content for mobile comes here

Smartphone- en tabletgebruikers gebruiken nieuwsapps (40% wekelijks). Besloten online nieuwssites (zoals Blendle en De Correspondent) maken een bescheiden opmars (9% wekelijks), maar deze zijn voor veel consumenten nog onbekend. Uit het onderzoek blijkt dat de afzender van nieuws (het nieuwsmerk) belangrijker is voor de geloofwaardigheid van een bericht, dan het feit of het gedrukt of online verschijnt. 

Consumenten vinden traditionele media, websites van kranten, online nieuwssites en nieuws apps de meeste impact hebben. Dit neemt toe naarmate de consument een mediumtype betrouwbaarder vindt. Vergeleken met vorig jaar is het verschil wel afgenomen. Waren traditionele media vorig jaar 5 à 6 keer zo impactvol als social media, in 2014 is dat nog &;slechts&; 3,5 keer.

Social media gebruikers zijn het nieuws actiever gaan volgen en vaker praten over nieuws dat ze lezen via social media. Veel respondenten delen het nieuws en hun mening online. Maar nog vaker praten zij offline over nieuws dat ze via social media lezen. 58% van de social mediagebruikers ziet hier wekelijks nieuwsberichtenm, terwijl 27% zegt hier nooit nieuwsberichten te zien.

Hoewel dit geen verschil zou mogen maken, blijken consumetnen een nieuwsbericht dat ze lezen via Twitter als minder betrouwbaar en impactvol te ervaren dan een nieuwsbericht via het mobiele-, traditionele- of online mediakanaal van de afzender. De mate van toelichting bij het bericht, speelt een belangrijke rol. Bij een tweet is dit in zeer beperkte mate mogelijk.

Het onderzoek onder consumenten naar de rol, betrouwbaarheid en impact van social media () is uitgevoerd onder 1.510 consumenten en is uitgevoerd door Social Embassy en Insites Consulting, in opdracht van ING.
 

)">De impact van social media () from

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in