Reclame BankGiroLoterij wekt woede minister
De loterij heeft op de achterkant van enveloppen een groot rood stempel gedrukt met de tekst ’goedgekeurd door de minister van Justitie’. Hirsch Ballin gaat daarover een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. 'Het is net alsof ik een keurmerk aan die loterij of reclame heb gegeven. Dat is onacceptabel', zegt de minister.
De BankGiroLoterij reageert verbaasd. 'Wij moeten altijd in mailings aangeven dat het is goedgekeurd door het ministerie. Normaal doen we dat in kleine grijze lettertjes, maar nu vonden we dit een leuke manier', meldt een woordvoerder.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaIn de Tweede Kamer werd afgelopen week een debat gevoerd over het kansspelbeleid in ons land. Daarin uitten diverse partijen hun ongenoegen over de agressieve reclamecampagnes van loterijen. De Telegraaf meldde ook dat de BankGiroLoterij veel minder prijzen heeft uitgekeerd dan het in reclamecampagnes belooft. Het College van Toezicht op de Kansspelen constateert dat de loterij deelnemers vorig jaar heeft voorgespiegeld dat ze elke maand ruim 200.000 prijzen konden winnen. Maar uit een opgevraagd prijzenoverzicht blijkt dat er maandenlang slechts 70.000 prijzen werden uitgekeerd.
De BankGiroLoterij erkent dat in de laatste maanden van 2008 door een nieuw computersysteem niet de beoogde 200.000 prijzen konden worden uitgekeerd. 'Maar daarop hebben wij onze advertenties aangepast', aldus de woordvoerder, die stelt dat er vorig jaar in totaal 3,4 miljoen euro aan prijzen is verdeeld.
ook de Staatsloterij ligt onder vuur. De loterij keerde volgens De Telegraaf zelfs minder uit dan de wet voorschrijft en adverteerde met niet-bestaande prijswinnaars. Verder bleek een uitverkochte oudejaarstrekking helemaal niet uitverkocht. 'Een gebrek aan goede communicatie', aldus de Staatsloterij.
Bron: De Telegraaf.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid