Overslaan en naar de inhoud gaan

PMA-voorzitter: 'Geen zorgen over NMa'

De mediabureaus maken zich bij monde van PMA-voorzitter Arjan Pomper ‘geen zorgen’ dat de NMa ook bij hen invallen zal doen, op zoek…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Inzicht krijgen in hoe prijsvorming werkt in de mediasector’, luidde het officiële doel van die invallen. Bij de Rota duurde het ‘bedrijfsbezoek’ maar liefst acht uur, en werkten acht NMa-ers zich door dossiers, computerbestanden en vraaggesprekken met de Rota-verantwoordelijken.

related partner content for mobile comes here

De indruk ontstaat dat de kartelpolitie het vooral op de 15 pct-retourcommissie heeft gemunt, een regeling die formeel niet meer bestaat maar nog door het merendeel van de media-exploitanten wordt gehanteerd. Omdat er exploitanten zijn die die 15 pct niet teruggeven, zou er sprake kunnen zijn van oneigenlijke concurrentie.

PMA-voorzitter Pomper daarover: ‘Die 15 pct heeft niets met prijsafspraken te maken. Het is een erfenis uit het verleden. Omdat we bijna allemaal nog met dit model werken, gaat het afschaffen ervan geleidelijk. En bovendien is die 15 pct niet voor het bureau, maar gaat het voor het grootste deel terug naar de adverteerder.’ Dat de NMa-invallen verband zouden houden met verborgen kortingspercentages en kickbacks van exploitanten aan mediabureaus, lijkt Pomper ook onwaarschijnlijk. ‘Exploitanten maken individuele kortingsafspraken per bureau. Dat heeft niets met mededinging te maken.’

Begin dit jaar kondigde de NMa al aan de mediasector onder de loep te nemen. ‘Niet omdat er iets mis is, maar omdat het een markt is waar veel ontwikkelingen plaatsvinden’, zei woordvoerder Barbara Roest. Volgens Peter Kalbfleisch, voorzitter van de raad van bestuur van de NMa, gaat het om ‘maatschappelijk belangrijke markten, waar de innovatie en dynamiek niet mag worden belemmerd door concurrentiebeperkingen’.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in