Overslaan en naar de inhoud gaan

'Nederlandse consument schat prijs slecht in'

Nederlandse consumenten kopen producten meestal niet op basis van de feitelijke prijs, maar op basis van prijsbeleving.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De prijsbeleving, oftewel het geschatte prijsniveau ten opzichte van de concurrentie, wijkt echter vaak sterk af van het werkelijke prijspeil. Dit blijkt uit vrijdag gepubliceerd onderzoek van OC&C Strategy Consultants onder 4.500 consumenten in vijf landen.

related partner content for mobile comes here

Gemiddeld wijkt de prijsbeleving van de Nederlandse consument 15 procent af van de werkelijke prijs, maar dit verschil kan, afhankelijk van de branche en de specifieke winkel, oplopen tot 30 procent. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat Nederlanders prijsniveaus minder goed inschatten dan Fransen, Duitsers en Britten.

De Mediamarkt heeft bijvoorbeeld dankzij een succesvol en gestuurd prijsimago een 8 procent gunstiger prijsbeleving dan de realiteit, aldus het onderzoeksbureau. Concurrent BCC, die volgens het onderzoek procenten goedkoper is dan de Mediamarkt, wordt door consumenten 4 procent te duur ingeschat. Het onderzoeksbureau onderzocht het feitelijke prijspeil aan de hand van een mandje met vergelijkbare producten.

Echte grote verschillen tussen feitelijke prijs en perceptie zijn te vinden in kleding en schoeisel. Het prijsniveau van duurdere winkels als De Bijenkorf, Esprit of Manfield wordt fors onderschat, terwijl de prijzen van goedkopere winkels als C&A, H&M en Dolcis licht overschat worden. Hierbij moet wel gezegd worden dat prijsvergelijkingen in kleding en schoeisel niet één op één mogelijk zijn.Het onderzoeksbureau noemt ook doe-het-zelfketen Praxis als voorbeeld van een goedkope keten die een te duur imago heeft. Het mandje van producten was 17 procent goedkoper dan bij concurrenten Gamma en Karwei, terwijl de consumenten de verschillen op minder dan 1 procent inschatten.

Door het goedkope imago niet duidelijk naar buiten te brengen, geeft Praxis volgens OC&C onnodig geld weg aan klanten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in