Overslaan en naar de inhoud gaan

Misleidende smartphonereclame levert Samsung miljoenenboete op

Samsungs reclame impliceerde dat zijn smartphones tegen een duik in de zee konden, maar dat is niet zo. Consumenten stapten naar de rechter.
Samsung Galaxy S8
Een niet-gewraakte afbeelding van de Samsung Galaxy S8
© Afbeelding: Samsung
Samsung Galaxy S8
Een niet-gewraakte afbeelding van de Samsung Galaxy S8
© Afbeelding: Samsung

Samsung moet in Australië een boete van omgerekend negen miljoen euro betalen omdat het in reclames jarenlang ten onrechte impliceerde dat enkele smartphonemodellen volledig waterdicht waren. De bewuste reclamebeelden toonden drie Samsung-smartphonemodellen in het zwembad en in de zee, alsof ze daar tegen bestand waren. Dat is niet zo: de toestellen waren alleen gecertificeerd voor gebruik in zoet water en tot een beperkte diepte. Door de telefoons mee te nemen in het zwembad of de zee, kon er roestvorming optreden. Samsung bevestigde dit euvel. 

related partner content for mobile comes here

Toezichthouder naar de rechter

De bewuste reclames leidden tot onvrede onder consumenten in diverse landen, waaronder Australië. Een groep Australiërs stapte naar de consumententoezichthouder ACCC, die op zijn beurt naar de rechter ging. De rechter oordeelt dat de insinuatie van Samsung misleidend is en heeft het bedrijf een boete opgelegd. 

Samsung voerde de reclame in Australië op social media tussen maart 2016 en oktober 2018. In die periode verkocht het totaal 3,1 miljoen exemplaren van de bewuste smartphones, waaronder de Galaxy A5, S7, S8 en Note 8. Hieronder is één van de gewraakte marketingafbeeldingen te zien.

Samsung Galaxy A5
Afbeelding: Samsung

Sony ging Samsung voor

De rechtszaak tussen Samsung en de ACCC doet denken aan die van Sony, in 2017. Het bedrijf schikte destijds met een groep Amerikaanse consumenten die waterschade ervaarden met 'waterdichte' Sony-smartphones. Ook die toestellen waren alleen waterbestendig voor zoet water, zoals een val in het toilet of een stevige regenbui. Sony voelde de (juridische) bui al in 2015 aankomen en raadt sindsdien in zijn marketinguitingen aan om een nieuwe smartphone helemaal niet onder water te gebruiken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in