Overslaan en naar de inhoud gaan

Marktonderzoek als veiligheidsgarantie

Onzekerheid is troef in economisch sombere tijden. En dus zoeken bedrijven vaker hun toevlucht in pretests, voordat ze nieuwe producten of…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Duitse marktonderzoekbureaus rapporteren groei, en dat is vooral toe te schrijven aan de toename van het aantal pretests. Het lijkt erop dat, nu de economische motor wat begint te haperen, bedrijven voorzichtiger worden bij het lanceren van nieuwe producten en campagnes. Als het even kan laten ze eerst uitzoeken wat de kansen zijn. Autofabrikanten schromen niet om een half miljoen of meer neer te tellen voor een ´car clinic´, alvorens zich te wagen aan de introductie van een nieuw model.Met die ontwikkeling is niet iedereen even gelukkig. Creatieven in de reclame hebben sinds jaar en dag moeite met dit type onderzoek, want pretests zouden er juist toe leiden dat de originele en verrassende aspecten van reclamecampagnes worden geschrapt. Een ander veelgehoord bezwaar is dat de motieven voor dit soort onderzoek oneigenlijk zijn: managers zouden zich zo willen indekken tegen latere verwijten. Dat onderzoek vooraf ook geen garantie biedt op succes, bewijst het voorbeeld van het Duitse blad Vivi@n. Het werd na uitvoerig marktonderzoek gelanceerd en verdween toch al na drie maanden uit de schappen. De doelgroep – intelligente vrouwen met affiniteit met internet én belangstelling voor politiek – bleek alleen in theorie voldoende volume te bieden voor een levensvatbaar magazine. Maar het management valt niets te verwijten, want die hadden vooraf uitgebreid onderzoek laten doen.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: Werben & Verkaufen<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in