Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Marketeers hebben te weinig aandacht voor prijs’

80 tot 90 procent van de verkeerde prijsbeslissingen houdt verband met een te lage verkoopprijs. Een gemiste kans, vooral omdat prijs de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tony Cram schreef er een boek over: Smarter pricing. How to capture more value in your market. In het maart-nummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt, een interview met Cram, die doceert aan de Ashridge Business School in Engeland.

related partner content for mobile comes here

Wanneer klanten praten over prijzen, zijn ze eigenlijk op zoek naar waarde, schrijft Cram. ‘Je moet altijd eerst redeneren vanuit je eigen standpunt en je afvragen welke waarde je levert.’
Cram vindt dat marketeers zich te weinig met de prijsbepaling bemoeien: ‘Het is makkelijker en vooral leuker na te denken over productverbeteringen en communicatie, dan achter je bureau een prijsbepalingsexercitie doen.’

Prijs is het meest verwaarloosde onderdeel van de marketingmix. Dat kan komen doordat het geen leuk onderdeel is en omdat het succes van een prijsstrategie lastig meetbaar is. Maar vergeten we niet de meest logische oorzaak? De angst van organisaties om te duur te zijn.
Cram: ‘Angst speelt een rol, maar misschien moeten we moediger worden. Marketeers zullen verrast zijn hoe succesvol ze kunnen zijn met een hogere prijs. Moed is klanten redenen geven waarom ze meer zouden moeten betalen. Daarvoor zijn consumerinsights onmisbaar. Een van de kenmerken van de 21ste eeuw is dat we verschil vieren, uniekheid in mensen, in hun wensen en mogelijkheden. Dat wordt weerspiegeld in koopgedrag. Consumenten willen meer dan waar ze misschien voor denken te willen betalen. Goede marketeers zoeken mogelijkheden om te segmenteren en prijzen te differentiëren.’

Het uitgebreide interview met Cram, met commentaar van Paul Ingenbleek, universitair docent marketing Universiteit Wageningen, kunt u teruglezen in het maart-nummer van het Tijdschrift voor Marketing.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in