Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe een voormalig politieagent jarenlang de voetbal- en bankenwereld kon beheersen

In #ThrowbackThursday blikken Richard Otto en Robbert van Loon terug op Verdwenen Merken. Deze keer: DSB Bank.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

"Sluwe vos probeert het opnieuw", zo kopte het AD gisteren. Het werd begeleid met een triomfantelijke foto van voormalig DSB-boef Dirk Scheringa. In een Nina Brink-achtige houding staat de voormalig politieagent en AZ-voorzitter te glunderen. Scheringa heeft dan ook iets te vieren. Exact zeven jaar na het DSB-debacle gaat zijn nieuwe bedrijf, CS Factoring, naar de beurs. Uiteraard ook weer via een ingewikkelde constructie die, voorzichtig gezegd, valt binnen het grijze gebied.

related partner content for mobile comes here

Dat Scheringa wel vaker buiten de lijntjes kleurt is een bekend gegeven, maar voor het Verdwenen Merk van deze week verhalen we nog eenmaal over zijn vrouw Baukje, politiecarriere en kunstcollectie.

Bij de politie
Als politieagent hielp Dirk Scheringa zijn vrienden en kennissen al bij hun belastingaangiften. Om zich meer op dit financieel advies te kunnen concentreren, richtte hij in 1975, samen met zijn vrouw Baukje, Buro Frisia op.

Vanaf 1977 werd dit een fulltime baan en zegt hij zijn dienstverband bij de politie op. Scheringa bleek een gedreven ondernemer en binnen no-time bouwde hij een gigantisch financieel imperium op. Scheringa groeide uit tot één van de hoofdrolspelers op de markt van consumptief krediet. Eind jaren negentig leidde dit tot het ontstaan van de DSB Groep en de DSB Bank.

Beursgang
Toen Dirk Scheringa met de DSB Groep naar de beurs wilde, kapte hij dit enkele uren voor de aangekondigde beursgang abrupt af. Naar eigen zeggen kwam er geen overeenstemming met de betrokken banken over de introductiekoers. Scheringa bleef hierdoor enig aandeelhouder en ging op zoek naar nieuwe wegen om kapitaal aan te trekken, zonder hierbij de macht uit handen te hoeven geven. Het was de start van een schimmig bankenspel. Zo kreeg Scheringa grote verwijten naar zich toegeslingerd toen de DSB Bank in 2005 een bankvergunning kreeg en zich hiermee ook officieel ‘bank’ mocht gaan noemen.

Boze tongen beweerden namelijk dat DSB de Wet financiële dienstverlening en het AFM-toezicht zou willen ontlopen door een bank te worden. Ook later kwamen Scheringa en de DSB Bank in opspraak.

Financiële wanpraktijken
Tv-programma’s Tros Radar en NOVA beschuldigden de bank in 2009 van financiële wanpraktijken waaronder (te) dure hypotheken en koopsompolissen. Consumenten en instanties sloten zich al snel aan bij dit protest. Pieter Lakeman van Stichting Hypotheekleed riep tijdens het programma Goedemorgen Nederland klanten zelfs op om hun spaargeld bij de bank weg te halen. Nog hetzelfde jaar ging DSB Bank failliet.

Landskampioen
Buiten zijn activiteiten in de financiële wereld stond Scheringa vooral bekend om zijn ruime kunstcollectie en de liefde voor het voetbal. Zo werd hij in 1993 eigenaar en voorzitter van voetbalclub AZ. In 1996 leidde dit tot het kampioenschap in de Eerste Divisie en in 2009 werd AZ zelfs kampioen van Nederland. Nog geen half jaar later stapte Scheringa noodgedwongen op na het faillissement van de hoofdsponsor en zijn DSB Bank.

 

Op blikken Robbert van Loon (l) en Richard Otto, auteurs van het boek ‘’, terug op de mooiste merkverhalen. In het boek staan nog ruim 325 andere merkverhalen over Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 uit ons straatbeeld en van onze boodschappenlijstjes zijn verdwenen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in