Overslaan en naar de inhoud gaan

Het antwoord op de crisis? Gratis werken!

Hoe veertig dagen gratis werken de reclamewereld uit het slop moet trekken? We vroegen het Maarten Boer van Buutvrij.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Al dat beknepen gedoe over geld en budgeten knijpt alle creativiteit uit de reclamewereld, vonden de heren van . Zo kwam het bureau op het opmerkelijke idee voor de actie , ofwel veertig dagen gratis werk verrichten voor iedereen die maar voor een creatieve uitdaging staat. Kort samengevat: het liep storm, het bedrijf ging bijna over de kop, maar al met al zijn ze toch dik tevreden. Wij konden toch niet laten om even te vragen:

related partner content for mobile comes here

Waarom?
‘De crisis gaat niet vanzelf voorbij. De enige oplossing is het wegnemen van de angst. Angst zorgt dat klanten niet meer investeren in innovatie en creativiteit. Wij hebben willen laten zien hoeveel er mogelijk is als zorgen over geld wegvallen.’

Dus gingen jullie gratis werken?
‘Ja, tijdens de vastenperiode hebben we veertig dagen lang onze deuren geopend voor iedereen die maar op zoek was naar een creatief concept.’

En daar waren ook de werknemers het mee eens?
‘We hebben het idee voorgelegd aan het hele bedrijf en iedereen was enthousiast.’

Vooral de klanten, kan ik me voorstellen?
‘Inderdaad, de eerste dag stonden er al zeventien nieuwe klanten op de stoep. Van Red Bull tot Bacardi en van Tony Chocolonely tot Oxfam Novib. Wij gingen aan de slag met hun verzoeken en zij mochten naderhand betalen wat ze zelf wilden. Van een voetbaltafel tot een auto.’

Het bedrijf ging bijna over de kop. Bleken de klanten niet zo gul als gedacht?
‘De voetbaltafel is inmiddels binnen, maar de financiële klap van deze actie is ons wel rauw op ons dak gevallen. We zijn 70 tot 80 procent van onze omzet misgelopen in deze periode. Daar zijn we nog steeds van aan het opkrabbelen. Toch hebben we er geen moment spijt van gehad.’

Waarom niet?
‘Deze actie heeft ons zes grote nieuwe klanten en een hoos aan publiciteit opgeleverd. Maar belangrijker nog is dat het intern een enorme boost aan ons team heeft gegeven. Iedereen geeft veertig dagen lang zeventien uur per dag gewerkt, met nul procent ziekteverzuim, terwijl alle werknemers mochten komen en gaan wanneer ze wilden. Deze actie laat zien dat creatieve vrijheid een gezamenlijk doel een enorme energie doet loskomen.’

Gratis reclamemaken. Daar was de concurrentie zeker niet zo blij mee?
‘Sommige bureaus waren inderdaad bang dat klanten bij ons zouden aankloppen, maar de meesten reageerden heel enthousiast. Er klopten zelfs mensen aan die aanboden om belangeloos te komen helpen. Het plan is dan ook om de actie volgend jaar te herhalen, maar dan hopelijk met meer reclamebureaus die zich eraan willen verbinden. Het zou mooi zijn als het echt een movement zou worden.'

Met welke boodschap?
'Dat niet alles om geld moet draaien. Die manier van denken werkt verstikkend en is killing voor creativiteit. Af en toe is het goed om met elkaar te ervaren wat er mogelijk is als je geld niet leidend laat zijn. Creatieven worden creatiever en klanten kunnen eindelijk ontspannen.'

En klanten die uiteindelijk helemaal niets willen betalen?
'Als een klant wegloopt met een goed idee en er niet eens een bloemetje voor overheeft, dan is het niet aan ons om daar op te wijzen. Zulke bedrijven zullen bij zichzelf te raden moeten gaan.'

Benieuwd naar al het werk dat in die verzet is? Buurvij bundelde het in de

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in