Groene marketing scepcis
Molblog heeft een uitstekende neus voor wat er speelt in de wereld, zo bleek vanavond maar weer. Er werd in de afgelopen dagen al herhaaldelijk op Molblog over het milieu geschreven. Verantwoorde auto's uitzoeken omdat automerken helemaal niet zo milieuvriendelijk zijn en de vraag of MVO echt the next big thing gaat worden passeerden de revu.
Het NOS journaal besteedde namelijk uitgebreid aandacht aan containers vol milieumarketing die momenteel over consumenten worden uit gestort. Volgens onderzoeksbureau Marketresponse blijkt: "Reputatieschade ligt op de loer, vooral als het begrip duurzaamheid niet authentiek overkomt."
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuEen op de zes Nederlanders stoort zich namelijk aan groene reclames en de scepcis omtrent bedrijven die hun imago van een graskleurig sausje hebben voorzien tiert dan ook welig. Vooral de snel groeiende groep mileubewuste consumenten heeft de boodschap een averechts effect.
Dat dit segment daadwerkelijk in toemende mate serieus dient te worden genomen, blijkt ook uit een bericht van het RTL Nieuws, tevens gisteren. Volgens het Centraal bureau levensmiddelen kiezen steeds meer mensen voor biologisch voedsel. Dit jaar is er sprake van een doorbraak, verwacht wordt dat er 530 miljoen euro omzet uit deze branche zal voortvloeien. En met de toename begint ook de wet van economies of scale te tellen, met als resultaat prijsverlagingen en dus een lagere aankoopdrempel. Vooral via het Supermarktkanaal is, en wordt, deze spiraal aangejakkerd.
Om terug te komen op de vraag of MVO daadwerkelijk here to stay is, ik denk van wel. Wanneer bedrijven zich maar niet branden aan het te graag een groen label willen dragen als dat niet geloofwaardig is, zoals dat volgens Marketresponse nu het geval is met de Postbank en BCC.
(Image: hermanroozen.blogspot.com)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid