Overslaan en naar de inhoud gaan

Bruto internetbestedingen €52 miljoen in eerste helft 2004

In het eerste halfjaar van 2004 bedroegen de bruto mediabestedingen op internet bijna € 52 miljoen. Dit blijkt uit de registratie van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De telecom/ict-branche adverteerde net als in het eerste kwartaal het meest op internet (€11 miljoen). De branches media en financiële dienstverlening volgen met respectievelijk €9,6 miljoen en €7,9 miljoen.
Microsoft is verreweg de grootste adverteerder op internet met €1,75 miljoen aan bestedingen in het eerste halfjaar. De softwaregigant is afkomstig uit de telecom/ict-branche, net als overigens twee andere bedrijven die in de top 5 van grootste online adverteerders staan: Telfort met €1,4 miljoen en KPN met €1,3 miljoen.
Retailers maken geen deel uit van de top 5 branches die adverteren op internet, maar postorderaar Gsmweb.nl is als retailer wel de op twee na grootste online-adverteerder met €1,4 miljoen. Bekende postorderbedrijven als Neckermann en Wehkamp besteden online ‘slechts’ €400.000. DSB Voorschotbank is verreweg de grootste online adverteerder van de financiële dienstverleners met €740.000. ING en Rabobank volgen met beide ruim vier ton aan bestedingen.
Ruim driekwart van het advertentiebudget op internet wordt uitgegeven aan buttons, banners, skyscrapers (gezamenlijk €23 miljoen) en contentintegratie €18 miljoen). Ongeveer 10 procent van de mediabestedingen op internet vindt plaats in de vorm van pop-ups (€5,5 miljoen). De gemiddelde bruto mediabestedingen per maand op internet bedroegen in het eerste halfjaar van 2004 €8,7 miljoen. De maanden maart en april waren met ieder €10 miljoen tot nu toe het lucratiefst voor de exploitanten. Januari was tot nu toe de ‘zwakste’ maand met €6,8 miljoen.

related partner content for mobile comes here

BBC registreert de internetbestedingen sinds januari 2004, waardoor nog geen inzicht bestaat in de ontwikkeling van de online bruto mediabestedingen in vergelijking met voorgaande jaren. Voorlopig leveren dertien van de belangrijkste exploitanten van IAB Nederland de data voor de registratie aan: MSN, Adlink, IP, Funda, IDG Communications, Ilse, Lycos, Veronica Digitaal, Wanadoo, Webads, Wegener Multimedia, Adformatie en Netdirect. Hiermee wordt inzicht verkregen in de mediabestedingen van ruim 1.500 websites en daarmee een groot deel van de markt.

Top 5 branches internet 1e halfjaar 2004
(in euro x 1.000)

totaal
1e kwartaal
2e kwartaal

1
Telecom/ict-bedrijven
11.077
5.481
5.596

2
Media
9.618
4.076
5.542

3
Financiële dienstverlening
7.889
3.973
3.916

Top 5 adverteerders internet 1e halfjaar 2004
(in euro x 1.000)

totaal
1e kwartaal
2e kwartaal

1
Microsoft
1.749
1.170
579

2
DSB Voorschotbank
1.487
906
581

3
Gsmweb.nl
1.386
692
694

4
Telfort
1.363
470
893

5
KPN
1.335
537
798

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in