Overslaan en naar de inhoud gaan

Ravoo vraagt adverteerders om boycot GeenStijl

NS-communicatiemanager Joost Ravoo roept adverteerders op tot een boycot van weblog GeenStijl. Hij laat het er niet bij zitten dat de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ravoo, die uit is op een gedragscode, heeft aan de bel getrokken bij de Bond van Adverteerders (BVA) en enkele bedrijven die op GeenStijl adverteren.

related partner content for mobile comes here

‘Ik wil proberen een gedragscode op te stellen om er voor te zorgen dat er aan dit soort uitwassen geen geld verdiend kan worden,’ meldt Ravoo op Commlog. ‘Unilever heeft aangegeven haar advertenties stop te willen zetten. Sony en Monsterboard hebben een dergelijk besluit nog in beraad.’

De BVA laat weten met Ravoo gesproken te hebben, maar gaat niet direct tot actie over. ‘Wij vinden zeker dat GeenStijl erg ver is gegaan, maar gaan niet op basis van één enkele klacht een gedragscode opstellen,’ reageert Bart van der Gaag, mediaspecialist van BVA. ‘Als er meer klachten binnenkomen, gaan we dit wel serieus bekijken. Maar een code moet wel zin hebben, anders is het symboolpolitiek. Bovendien is het uiteindelijk aan de adverteerders zelf om te bepalen of ze op zo’n shockblog willen adverteren. Ik acht de kans dan ook klein dat zo’n gedragscode er komt.’

Unilever, dat met Lipton Ice op GeenStijl adverteert, neemt de kwestie ‘uiterst serieus’. ‘Voor ons is de vraag: waar trek je de grens? We willen daarbij ook verder kijken dan alleen weblogs, want dit kan ook op andere sites gebeuren,’ zegt Unilever-woordvoerder Gerbert van Genderen Stort. Unilever komt binnen twee weken met een standpunt. ’Adverteerders hebben hun eigen verantwoordelijkheid en die nemen wij ook. Daarnaast zou het inderdaad goed zijn als ook de BVA hier een standpunt over formuleert.’

GeenStijl-adverteerder Monsterboard laat weten Ravoo wel gesproken te hebben, maar het terugtrekken van advertenties momenteel niet te overwegen. Managing director Marc de Vries: ‘Mocht er sprake zijn van een strafbaar feit, dan moeten we het heroverwegen. Datzelfde geldt als de BVA komt met een richtlijn. Maar die zaken zijn nu nog niet aan de orde.’
Ambroos Wiegers van GeenStijl laat weten dat er geen sprake is van een strafrechtelijk onderzoek tegen zijn weblog. Joost Ravoo is vanaf vandaag op vakantie en daarom niet bereikbaar voor commentaar.

Zie ook .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in