Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketing heet voortaan brandmanagement bij Procter & Gamble

P&G gebruikte de term marketingdirecteur sinds 1993, voor die tijd was het ‘advertising manager’.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vanaf vandaag, 1 juli, zijn de functienamen van honderden P&G-marketingdirecteuren veranderd in branddirecteuren en -managers ([associate]‘brand directors’). 

related partner content for mobile comes here

De aanpassing van de functienamen is onderdeel van een herstructering van werelds grootste adverteerder, zo meldt .

De insteek is dat strategieën, plannen en resultaten meer focus krijgen.

Het is zeker niet zo dat, door het woord marketing uit de functienamen en organisatie te schrappen, marketing bij het oud vuil is gezet.

P&G zegt tegen AdAge dat het is bedoeld om de marketingdirecteuren een breder blikveld geven van de organisatie waar ze deel vanuit maken. 

Structuur

Brand management bij P&G bestaat nu uit vier soorten functies: brandmanagement (het oude marketing), consumenten- en marketingkennis (zeg maar marktonderzoek), communicatie (pr) en design (bij andere organisaties soms ook visuele merkidentiteit genoemd).

De brandmanagementorganisatie wordt volledig binnen de global units en niet langer gedeeltelijk ondergebracht in de verschillende regio’s.

Cfo Jon Moeller gaf eerder aan dat het niet de bedoeling is dat alles ook vanuit een locatie wordt bepaald. Grote delen, zoals Noord-Amerika, zullen regionaal gericht blijven. P&G hoopt wel met deze  ‘single point’-business, overlappende verantwoordelijkheden te verminderen. Mediaplanning en -inkoop blijft wel onder de hoede van de regionale eenheden.

Het bedrijf wil met deze grote stap merkbouwen beter focussen, met als gevolg snellere beslissingen, betere resultaten en zo ook tijd vrij te maken voor creativiteit en betere uitvoering.

AdAge keek even naar hoe ingeburgerd de term ‘marketingdirecteur’ is. Op LinkedIn zijn zo’n 73,000 marketing directors and associate marketing directors te vinden. De site zag ook dat nog lang niet alle P&G’ers hun functienaam hebben aangepast.

Eerder schreef al over het feit dat Procter & Gamble teruggaat naar dit brandmanagementmodel. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in