Overslaan en naar de inhoud gaan

Is de communicatieprofessional 3.0 een algoritme?

En bestaat die communicatieprofessional 3.0 eigenlijk wel?
Adformatie

Op deze pagina houden wij u op de hoogte van het laatste nieuws rondom deze events.

stock
stock

Of is de communicatieprofessional 3.0 een hype en lift ik mee op de trend om overal 2.0 of 3.0 achter te plakken? Dat bekt wel lekker en komt zeker over alsof je er verstand van hebt. En hoe ziet die communicatieprofessional er dan uit? Is het nog wel een hij of zij van vlees en bloed? Of het is het een avatar, gevoed door algoritmes? Net zoals nieuwdiensten als Bloomberg al voorzichtig gebruik maken van algoritmes om nieuwsberichten te schrijven.

Ieder jaar maak ik dankbaar gebruik van de uitnodiging om een gastcollege te geven aan masterstudenten communicatiewetenschappen. Ik mag dan een brug slaan tussen wetenschap en praktijk, tussen theorie en datgene waar een communicatiemedewerker iedere dag mee bezig is. En zo’n gastcollege is dan heel leerzaam. Voor de studenten omdat ik ze food for thought mee kan geven voordat ze aan een communicatiecarrière beginnen. En voor mijzelf omdat ik iedere keer weer leer waar toekomstige collega’s mee bezig zijn en in geïnteresseerd zijn, wat ze kunnen en vooral waar naar mijn mening behoefte aan is.

Op 26 november ga ik op het Communicatiecongres met vakgenoten in discussie over precies hetzelfde onderwerp: de communicatieprofessional 3.0. Ik heb een duidelijk beeld hoe deze er uit ziet en wat hij of zij moet kunnen; integraal denken en doen, netwerken bouwen en onderhouden, adviseren en beïnvloeden, reputaties regisseren in plaats van toe te eigenen en last but not least: een master of data zijn. Wanneer je die vijf kwaliteiten gebalanceerd toe kunt passen kun je strategisch, organisatorisch, functioneel en operationeel (in willekeurige volgorde) van meerwaarde zijn voor je organisatie. En dan maakt het niet uit of je in de publieke sector werkt of in de private sector.

Ik denk dat ons vak enorm veel potentie heeft maar tegelijkertijd onder druk staat wanneer we niet aan de vraag van onze opdrachtgevers kunnen voldoen. Zie ik het somber in? Nee. Is er werk voor ons aan de winkel? Een volmondig ja. Een communicatieprofessional 3.0 ben je niet zomaar.

Meepraten over de communicatieprofessional 3.0? Bezoek het Communicatiecongres op 26 november 2019 in TivoliVredenburg, Utrecht. Ga voor tickets en het volledige programma naar: www.communicatiecongres.nl

DOOR: ANDRE MANNING

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in