Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook vs Privacy: 1-1?

Het was toch nog even spannend. Weliswaar ging het om een aperte schending van de privacy van Facebooks gebruikers, maar de sociale…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het was toch nog even spannend. Weliswaar ging het om een , maar de sociale netwerksite heeft al eerder met dat bijltje gehakt, en dat is uiteindelijk ook . En inmiddels kondigde ook MySpace aan met een imitatie te komen van Beacon, het gewraakte Facebook-produkt dat, als je niet oppast, al je koopgewoonten doorstuurt aan je complete kennissenkring.

related partner content for mobile comes here

Maar gisteren : gebruikers krijgen meer en duidelijker hanteerbare controle over de mate waarin je aankopen voor het oog van de wereld worden blootgelegd. Althans, zo leek het.

Want ook na de gisteren doorgevoerde wijzigingen werkt het Beacon-programma nog steeds basis van opt-out; dus je moet zelf iets ondernemen om te voorkomen dat anderen zien wat je hebt gekocht.

De reden is de bekende 80/20-regel. Ga je voor opt in, dan zul je zien dat zo'n 20% van de gebruikers toestemming verleent als je geluk hebt - na alle negatieve publiciteit was het waarschijnlijk nog een stuk minder geworden). Met een opt out houd je met het grootste gemak 80% over - verreweg de meeste mensen razen gewoon door naar de volgende webpagina en laten optionele keuzeknopjes ongemoeid. En het succes van een programma als Beacon staat of valt met de aantallen die eraan deelnemen.

Toch is Facebook nog niet uit de problemen na de Beacon-affaire. Nadat bij de aankondiging op 6 november jl. ten overstaan van de aanwezige pers door Mark Zuckerberg, de ambitieuze Facebook-baas persoonlijk, de indruk was gewekt dat het om een opt-in-programma zou gaan terwijl dit in werkelijkheid uitdrukkelijk niet het geval bleek, besloten diverse grote merkeigenaren voorlopig nog even de kat uit de boom te kijken.

Met name voorloper en visitekaartje Coca-Cola, dat al sinds jaar en dag een eigen pagina op concurrent MySpace onderhoudt, neemt nadrukkelijk nog altijd niet deel aan het Facebook-programma.

Met dat alles komt de nieuwe publiciteit rond Zuckerbergs pogingen om wel erg ongelukkig uit.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in