Overslaan en naar de inhoud gaan

Max Verstappen-boete van 1,5 ton voor Picnic toch van de baan

Hogere rechter oordeelt dat Verstappen wel tegen een grapje moet kunnen.
Geintje Max!
Geintje Max!
© Picnic
Geintje Max!
Geintje Max!
© Picnic

Onlinesupermarkt Picnic hoeft Max Verstappen toch niet 150 duizend euro te betalen vanwege het verspreiden van een filmpje met een lookalike van de autocoureur zo'n 3,5 jaar geleden. Dat heeft het gerechtshof in Amsterdam in hoger beroep bepaald. Begin 2018 had een lagere rechter bepaald dat de reclame niet door de beugel kon.

related partner content for mobile comes here

Zonde van tijd en geld

Picnic stelde eerder dat het Facebookfilmpje grappig was bedoeld en alleen bestemd om personeel te motiveren. Zodra ze hoorden dat Max het niet leuk vond, is het filmpje offline gehaald. Ook de rechter ging mee in de argumentatie dat een grapje moet kunnen, aldus Picnic-baas Michiel Muller. Hij vindt het hele proces zonde van de tijd en het geld geweest.

 

Portretrecht versus vrije meningsuiting

In het filmpje is te zien hoe een lookalike van Max Verstappen een wagen van Jumbo voorbijloopt en in een bezorgbusje van Picnic stapt. Dat verscheen een dag nadat supermarktketen Jumbo, sponsor van de coureur, een commercial met Verstappen naar buiten had gebracht. De rechtbank stelde eerder dat het portretrecht van Verstappen zwaarder weegt dan het recht op vrije meningsuiting van Picnic. Dat oordeel is nu van tafel.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in