Overslaan en naar de inhoud gaan

Communicatiemiddelen binnen 24 uur testen voor de overheidscampagne ‘Alleen Samen’

Worden de boodschap en handelingsperspectieven door de verschillende doelgroepen goed begrepen?
Partner
Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
Alleen Samen Campagne onderzoek
Alleen Samen Campagne onderzoek

De Rijksoverheid wil Nederlanders met de campagne ‘Alleen Samen’ continu op de hoogte brengen van de laatste ontwikkelingen rondom het coronavirus. Nederlanders worden niet alleen geïnformeerd maar ook opgeroepen tot het juiste gedrag om zo verspreiding van het virus te verkleinen. In opdracht van de Rijksoverheid test Blauw Research razendsnel de campagne-uitingen voor de campagne ‘Alleen Samen’.

 

Communicatiemiddelen binnen 24 uur testen voor de overheidscampagne ‘Alleen Samen’

Wij brengen in kaart of de boodschap en handelingsperspectieven door de verschillende doelgroepen goed begrepen worden en adviseren over optimalisaties. Binnen 24 uur, maar vaak veel sneller (binnen 4 uur), zijn de onderzoeksresultaten binnen en kunnen de uitingen direct geoptimaliseerd worden en daarna live gaan.

Onderzoeksresultaten binnen 24 uur beschikbaar

Afhankelijk van de onderzoeksbehoefte en de aard van de communicatie-uitingen kan de Rijksoverheid kiezen hoe het onderzoek wordt uitgevoerd, via onze Sprint onderzoeksapplicatie of door onze communicatie onderzoekers.. Het maakt daarbij niet uit of de uitingen onder algemeen Nederlands publiek getest dienen te worden, of onder specifieke doelgroepen zoals zorgmedewerkers, onderwijzend personeel of risicogroepen. In alle gevallen zijn de onderzoeksresultaten binnen 24 uur beschikbaar.

• Wanneer er behoefte is aan advies, verdieping of specifieke onderzoeksvragen afgestemd op de uiting gaan onze communicatieonderzoekers aan de slag. Ook wanneer meerdere uitingen aan dezelfde personen getoond kunnen worden. De onderzoeker van Blauw neemt contact op en stemt samen het onderzoek af. We bespreken de opzet van de vragenlijst, adviseren over het aanleveren van de uitingen en sturen de resultaten snel op.

• Wanneer de uitingen bijna af zijn en het voldoende is om de belangrijkste KPI’s te testen, zoals begrip van de boodschap en handelingsperspectieven, krijgt de Rijksoverheid toegang tot de Sprint-app en kan zelf de uitingen uploaden en het onderzoek gemakkelijk zelf snel starten. In een online dashboard zijn de resultaten direct zichtbaar. De resultaten worden vervolgens door onze onderzoekers met onze benchmark vergeleken.

Testen van posters en commercials voor op TV of de radio

Er zijn inmiddels verschillende uitingen getest onder diverse doelgroepen. Enkele voorbeelden:

• Er zijn monadisch meerdere versies van posters getest onder algemeen Nederlands publiek. Uiteindelijk is een keuze voor een van beide posters gemaakt en zijn op basis van de open antwoorden nog verdere optimalisaties doorgevoerd. Binnen 22 uur waren de resultaten beschikbaar voor de Rijksoverheid.

• In de onderzoeksapplicatie van Sprint zijn verschillende televisiecommercials en radiocommercials getest. Alle uitingen zijn onder het algemeen Nederlands publiek getest. Daarnaast heeft de Rijksoverheid ervoor gekozen twee commercials ook specifiek onder de doelgroep ouderen van 70+ jaar uit te voeren. De resultaten van de verschillende tests zijn in het online dashboard gezet, waardoor deze ook eenvoudig te vergelijken zijn. Binnen 3,5 uur na het uploaden van de uitingen stonden de eindresultaten in ons online dashboard.

Positieve resultaten op de uitingen

We zien dat alle uitingen tot nu toe goed scoren in vergelijking met onze benchmark. Sterker nog: op geen enkele KPI was de score gelijk aan of lager dan onze benchmark. De uitingen van de ‘Alleen Samen’ campagne scoorde in alle gevallen significant hoger. Verder blijkt uit de open antwoorden dat er veel begrip onder de respondenten is voor de maatregelen. Ze voelen een soort gezamenlijke verantwoordelijkheid: “We moeten dit samen oplossen als samenleving. Samen sta je sterk.”.

Wil je ook snel zekerheid of jouw communicatie-uitingen de juiste boodschap overbrengen, de juiste snaar raken of de beoogde handelingsperspectieven oproepen?

Lees meer over onze aanpak en over onze onderzoeksapplicatie van SPRINT om je content te testen.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in