Overslaan en naar de inhoud gaan

Het is officieel: sterke klant-bureaurelaties leiden tot effectiever werk

Onderzoek van Aprais en Warc toont de kracht van een goede relatie tussen klant en bureau aan.
Strategie, Vertrouwen, Uitdaging
Strategie, Vertrouwen, Uitdaging
© Shutterstock
Strategie, Vertrouwen, Uitdaging
Strategie, Vertrouwen, Uitdaging
© Shutterstock

De kracht van de relatie tussen klanten en hun bureau heeft een directe correlatie met de output van effectief werk. Dat wordt aangetoond door nieuw onderzoek, uitgevoerd door bureau-adviseur Aprais en marketingkenniscentrum Warc.

related partner content for mobile comes here

De belangrijkste bevindingen van het onderzoek luiden dat de relatiescores (tussen klant en bureau) over de hele linie sterker waren in combinaties die een effectiviteitsprijs hadden gewonnen. Percentages: 68 procent van de bureaus die zijn bekroond voor effectiviteit werden door hun opdrachtgevers bovengemiddeld gewaardeerd. En – andersom – 67 procent van de opdrachtgevers die zijn gehonoreerd voor effectiviteit werden door hun bureaupartners bovengemiddeld beoordeeld.

Niet langer een zachte optie

De oprichter van Aprais, Kim Walker, zegt er al lang van overtuigd te zijn dat sterkere relaties leiden tot sterkere cases. ‘Nu hebben we bewijs.’ En met enig gevoel voor drama: ‘Dit is een wake-up call voor de branche. Een positieve relatie tussen klant en bureau is niet langer een zachte optie - het is een cruciale aanjager van marketingprestaties.’ Walkers conclusie is dat we ons midden in een wereldwijde paradigmaverschuiving bevinden. ‘Daarbij leidt het geluk van teams en de mensen die erin zitten, tot betere prestaties.’

De analyse die Aprais en Warc schreven naar aanleiding van de onderzoeksresultaten, laat zien waar de sterkste, meest effectieve relaties uitblinken en geeft aan waar merken en bureaus hun inspanningen moeten richten op het ontwikkelen van een effectieve cultuur in de partnerschappen die ze opbouwen. Drie belangrijke gebieden worden aangewezen; strategie, vertrouwen en uitdaging.

Strategie

Strategie is van de functie-specifieke vaardigheden de discipline waarvan winnende teams de grootste scorestijging laten zien in vergelijking met de gemiddelde relatiescores. Dit geldt in beide richtingen. Dus zowel wanneer klanten hun bureaus hoog waarderen op strategie en andersom. Daaruit blijkt dat teams aan beide kanten van de relatie betrokken moeten zijn bij de strategie achter succesvolle marketingideeën.

Vertrouwen

Vertrouwen tussen bureau en klant is ook een belangrijke voorspeller voor succes. Vertrouwen dat er geleverd zal worden. Vertrouwen dat men zich integer zal gedragen. Ook een duidelijke en positieve onderscheidende factor bij het vergelijken van bekroonde teams met het algemene gemiddelde.

Uitdaging

Het klant-bureauteam neemt initiatief om de status-quo uit te dagen en lost conflicten op. Warc: ‘Dit is het gedrag dat het grootste verschil laat zien tussen gemiddelde relaties en de prijswinnaars.’

Ingrijpend

Amy Rodgers, hoofd van WARC Creative, stelt dat implicaties van het onderzoek ingrijpend zijn voor marketeers en hun bureaus. ‘En misschien wel voor elke zakelijke relaties. Aangezien onzekerheid de zakenwereld blijft domineren, is het belang van sterke relaties om door onzekerheid te navigeren duidelijk.’

Het rapport is hier (tijdelijk gratis) te lezen.

Over het onderzoek

  • Om de hypothese te testen dat sterkere relaties tot betere resultaten leiden, werden twee datasets gebruikt.
  • 1.800 winnaars van effectiviteitsprijzen wereldwijd, gerangschikt in de Warc Effective 100-database tussen 2013-2022, werden gekruist met 25 duizend klant-bureau-evaluaties uitgevoerd door Aprais.
  • Om in aanmerking te komen voor het onderzoek, moesten teams van bureaus 12 maanden voordat de prijs werd uitgereikt door Aprais zijn beoordeeld, aan het specifieke bekroonde merk hebben gewerkt en zich in de geografische regio bevinden waar het werk werd toegekend.
  • Dit matchingproces leverde een steekproef op van 282 evaluaties van bureaus die effectiviteitsprijzen wonnen en 278 evaluaties van bekroonde klantrelaties.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in