Premium

Zalando: ‘Retourzendingen minimaliseren én verduurzamen’

Het online modeplatform werkt samen met het Nederlandse logistieke netwerk Homerr om retourzendingen te verduurzamen.

Zalando werkt samen met Homerr

Na een pilot die tot tevredenheid verliep, tekent Zalando voor een samenwerking met het Nederlandse logistieke netwerk Homerr. Het Homerr-netwerk is duurzamer, zegt Zalando, dankzij afleverpunten op strategische locaties, bij mensen thuis of bij kleine, lokale bedrijven. De Zalando retourzendingen worden op deze locaties verzameld en gebundeld en over bestaande routes vervoerd. De bedoeling van de samenwerking is om de afstand naar het afleverpunt te verkleinen en zodoende een bijdrage te leveren aan Zalando’s duurzaamheidsstrategie, ‘do.MORE’.

CO2-compensatie

Masood Choudhry, VP Logistics bij Zalando, licht dat ‘do.MORE’ nog uitgebreider toe. ‘Onze ambitie is om het retourproces zo makkelijk en duurzaam mogelijk te maken. We kijken voortdurend naar manieren om onze impact op het klimaat te verkleinen, bijvoorbeeld door efficiëntere logistiek en verpakkingen. In 2020 hebben we onszelf op wetenschap gebaseerde doelen gesteld die in lijn zijn met het Akkoord van Parijs om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5°C. Onze eigen bedrijfsvoering draait op 100 procent duurzame energie, wat voor een vermindering van 64 procent in CO2-uitstoot zorgde sinds 2017.’

Volgens Choudry is de volledige bedrijfsvoering van Zalando, inclusief verzending en retouren, sinds oktober 2019 klimaatneutraal via CO2-compensatie.

Pasvormtools

Hartstikke mooi dat Zalando de uitstoot van retourzendingen minimaliseert (en de rest compenseert), maar voorkomen is beter dan genezen. Elke zending die níet retour gaat, levert immers ook geen additionele footprint op. Wat doet Zalando eraan om de retouren te minimaliseren? ‘Gratis leveringen en retourzendingen maken deel uit van ons business model, aangezien wij de paskamer naar de huiskamer van onze klanten willen brengen’, zegt een woordvoerder van Zalando, ‘we streven er uiteraard wel naar om het aantal onnodige retourzendingen zoveel mogelijk terug te dringen. Een onnodige retour heeft bijvoorbeeld te maken met een verkeerde maat of een product dat afwijkt van hoe het in onze online shop is gepresenteerd.'

'Daarom werken we voortdurend aan gedetailleerde productbeschrijvingen en experimenteren we met productvideo's, gedeeltelijke lichaamsweergaven, 360°-weergaven, pasvormtools en maataanbevelingen.’

Tech

Volgens de woordvoerder heeft Zalando ook een dedicated team in dienst dat deze maataanbevelingen continu verbetert op basis van gegevens van eerdere aankopen van klanten en gegevens die zijn verzameld met behulp van zogenaamde pasmodellen. Onlangs heeft Zalando ook de Zwitserse start-up en de 3D-bodyscantechnologie van Fision AG overgenomen. ‘Door de technologieën van Fision te integreren met de eigen oplossingen van ons sizing-team, zal het binnenkort mogelijk zijn om onze klanten te voorzien van nog preciezere maataanbevelingen. Zo willen we de klantenbinding verder blijven versterken en ook onnodige retourzendingen op langere termijn nog verder terugdringen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie