Premium

Welk land wint het WK retail?

Welk land heeft de beste spelers op het gebied van retail en shoppermarketing? Wie loopt voorop in innovaties? We vroegen het aan twee experts.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Alex Hamming, creative director ChannelUp trade & shoppercommunicatie:

‘Welke landen zouden in de halve finales staan als het gaat retail en shoppermarketing? Tja, een land is zo goed als z’n spelers.  Daarom denk ik dat Engeland er dankzij Tesco zeker in zal staan. Tesco loopt internationaal voorop als het gaat om innovaties. Denk maar aan de veelbesproken . Ook liep Tesco voorop bij het introduceren van Click & Collect afhaalpunten.

Een andere halve finalist is de Verenigde Staten. Daar is shoppermarketing zowat uitgevonden. Een formule als is toonaangevend in foodretail. Niet voor niets zien we dat in de Jumbo foodmarkt diverse elementen van Wegmans’ zijn gekopieerd. Ook de servicegerichtheid en klantvriendelijkheid zijn sterke speleigenschappen van het Amerikaanse team.

Denemarken staat dankzij één sterspeler in de halve finale van dit retail-WK: Lego. Ongelofelijk knap hoe slim hoe Lego zorgt voor brandlove. Kijk alleen maar eens naar The Lego Movie of slimme innovaties als Lego voor meisjes. Ook wat shoppermarketing betreft is Lego een lichtend voorbeeld. Met slimme instore oplossingen en communicatie helpen ze shoppers om Lego voor verschillende occasions te kopen.

En net zoals bij het WK voetbal, zie ik ook Nederland als een van de halve finalisten op het retailspeelveld stappen. Misschien wel puur uit chauvinisme. Maar dankzij het volle retaillandschap in ons kleine landje, zijn we kampioen in ‘de kleine ruimte’. Iedereen heeft een supermarkt om de hoek met vaak weinig vierkante meters. Sla daar je slag maar eens. Dan moet je slim, innovatief en wendbaar zijn. Als retailers en fabrikanten nog meer de handen ineen zouden slaan, zouden ze een onoverwinnelijk team vormen.

Wie van deze vier spelers heeft de beste papieren om wereldkampioen te worden? Moeilijke vraag. Het beste team wint niet altijd. Daar weten wij met drie verloren WK finales alles van!’

Eveline van Acquoij, directeur EvAdvies | Shopper Marketing Consultancy:

‘Vraag mij niet wat het beste voetballand is, ik heb geen idee. Ik weet nog net dat het WK in het land van de Amazone plaatsvindt, en dat Nederland een ronde verder is. Waarom is er überhaupt een WK voetbal waarin het ene land tegen het andere land speelt, terwijl normaal teams tegen elkaar spelen? Waarschijnlijk omdat we toch nog een groot deel van onze identiteit ontlenen aan onze nationaliteit. Vandaar waarschijnlijk ook de vraag: “wat is het beste retailland?”

Ongeveer tien jaar geleden was de retailwereld nog overzichtelijk. Je boodschappen deed je in de supermarkt, je kleding kocht je bij C&A en je boeken bij de Bruna of Scheltema. Toeleveranciers hadden landenorganisaties, en daarbinnen werkte salesafdelingen voor verschillende kanalen. In de huidige tijd van omnichannel werkt dat niet meer zo.

Internet en de zich daaromheen razendsnel ontwikkelende technologie bieden elke dag nieuwe mogelijkheden. Hieruit voortkomende trends zijn globalisering, personalisatie en blurring. Door de opkomst van het internet is het oude mantra “locatie, locatie, locatie” niet meer van toepassing. Grote kapitalen om vastgoed en uitbreiding van fysieke distributie te kunnen financieren zijn overbodig. Expansie naar het buitenland kan door een druk op de knop en een Engelstalige website (zeker omdat producten steeds meer digitaal worden, zoals muziek, boeken en straks ook via 3D printing).

Is er dan één het allerbeste land op het gebied van retail? In een wereld waar Facebook in 2016 het grootste land ter wereld zal zijn, moet je niet in landsgrenzen denken. In 2014 is de wereldkampioen retail diegene die het beste inspeelt op de wensen van de consument en de shopper. En die die technieken vervolgens wereldwijd toepast. Wie heeft onlangs een die het winkelen voor mensen makkelijker maakt? Wie heeft een waarmee je al lopend door je huis je boodschappenlijst kunt samenstellen waardoor conversie aanzienlijk vergroot? Wie heeft de vrachtwagen al bij het DC weggestuurd, nog vóór jij je bestelling geplaatst hebt?

En de winnaar is... het land van Amazon!’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie