Eergisteren kondigde Facebook de (her-) ontdekking van behavioural targeting aan als een van de drie onderdelen van hun Social Ads-introductie; in hun kielzog volgde MySpace met een soortgelijke aankondiging.
MySpace is een Web 2.0-bedrijf, en zoals het een hype-deelnemer betaamt, krijgt het opnieuw uitgevonden wiel een nieuw, opgeblazen jasje. Wat bedrijven als Experian, Acxiom en Cendris al sinds de dageraad der tijden targeting noemen, heet nu bij MySpace, schrik niet, HyperTargeting, uiteraard compleet met de verplichte hoofdletter in het midden van het woord. Net als bij Facebook is het een onderdeel van een advertentieplatform dat ook andere diensten biedt, bij MySpace (ongewild toepasselijk) SelfServe geheten.
Dit alles speelt zich af tegen de achtergrond van het einde van de Web 2.0-hype. Vorige week was het durfkapitalist Randy Komisar van Kleiner Perkins Caulfield & Byers die de nieuwe kleren van de Keizer onzichtbaar verklaarde, en zei wat velen al lang dachten: Web 2.0 is een lege huls, een term die gebrek aan echte innovatie moet verhullen.
De ironie van dit alles is dat de onrealistisch opgeblazen waarderingen van de dotcom-boom (zeg maar Web 1.0) destijds met name werden aangevuurd door speculatie over wat je met de gegevens van al die oogballen zou kunnen doen ("Met onze eigenlijke business maken we alleen maar gigantische verliezen, maar bedenk eens hoeveel data we verzamelen!"). En afgezien van een terugkeer naar de realiteit was de dotcom-bust dan ook mede te danken aan het uitblijven van zinvol gebruik van al die kostbare gegevens.
Maar ondanks alle hypes beginnen we nu toch de eerste contouren van innovatie op online data-gebied te ontwaren. En nu maar hopen dat de gebruikers niet al te zeer zullen schrikken van de consequenties van al die veelbelovende nieuwe mogelijkheden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!