Het rare is dat Aston Martin niks met de auto te maken heeft, het levert niet de motor en ook niks van de carrosserie. In de Formule 1-auto’s van de belangrijkste concurrenten, Mercedes en Ferrari, zitten motoren van Mercedes en Ferrari. In de Red Bull-auto van Max Verstappen ligt een Renault-motor, merknaam die je nergens in de naam van de auto terugziet. Zelfs niet op de auto. Geen Renault-stickertje te bekennen.
Aston Martin sponsort alleen om de naam Aston Martin bekender te maken.
Of om nog iets anders?
Twee vleugels
Het logo van Aston Martin staat prominent op de achtervleugel van de Red Bull-raceauto. En het logo van Aston Martin zelf bestaat uit twee vleugels. Dat verraadt de ambitie van Aston Martin. De Britten zijn als autofabrikant veroordeeld tot de grond maar eigenlijk willen ze liever de lucht in. Net als Bentley, Chrysler, Morgan, Mini, Donkervoort, noem maar op, haast alle automerken hebben een logo met vleugels.
Raketfabrikant
Het heeft iets tragisch en ontroerends tegelijk: mannen – autofabrikanten zijn altijd mannen – die met autootjes spelen maar ondertussen dromen van vliegen door de lucht, boven, onder en in de wolken.
De enige die er tot nu toe in geslaagd is om zijn auto te laten vliegen is Elon Musk, met zijn Tesla Roadster die sinds 6 februari 2018 rondjes om de zon draait. Maar Musk is ook meer raketfabrikant dan autofabrikant en hij ziet bovendien zijn auto nooit meer terug.
Icarus
Aston Martin is een soort Icarus. Het merk meet zich vleugels aan maar kan er niet mee vliegen. Hooguit laagvliegen, als ze tenminste heel hard kunnen. Maar daarvoor kunnen de auto’s van Aston Martin zelf kennelijk niet hard genoeg. Ook James Bond slaagde er niet in om zijn DB5 te laten vliegen. Daarom slaat Aston Martin nu zijn vleugels uit naar de Formule 1.
De RB14 van Red Bull heeft, zoals dat nu eenmaal hoort bij een Formule 1-racewagen, buitenissige voor- en achtervleugels. En daar staat Aston Martin nu wel mooi op met zijn logo.
Over water lopen
Jezus wordt toegeschreven dat hij over water kon lopen en hij steeg na zijn dood op ten hemel. Iedereen weet dat Jos Verstappen als ’s Neerlands meest beloftevolle Formule 1-coureur nimmer goddelijke status bereikte. Dus toen stuurde hij maar zijn zoon.
Zonder zoon had niemand zich Jos Verstappen meer herinnerd, precies zoals in dat andere overbekende merkverhaal de mens Jezus ervoor zorgde dat God niet vergeten zou worden. Max Verstappen moet nu naast zijn eigen dromen en die van zijn vader ook die van Aston Martin gaan waarmaken. Terwijl Aston Martin dat toch heel goed zelf zou moeten kunnen. Of zit er in de nieuwe Vantage en DB11 ook een Renault-motor?
Meer van Erwin Wijman lees je hier.
(foto's Red Bull Racing Formula One Team)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!