Premium

Waarom schrapt Euretco winkelmerk COACH?

INTERVIEW De vijftig COACH-winkels van Euretco worden volledig omgekat naar The Athlete's Foot. Directeur van COACH Jos van der Wolk legt uit waarom.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Per maart 2015 worden de vijftig COACH-sneakerwinkels in Nederland toegevoegd aan de wereldwijd opererende retailketen ;s Foot. Franchise-organisatie Euretco (ook franchisenemer van Intersport), zal in Nederland als master franchisenemer van The Athlete&;s Foot gaan optreden. Daarover heeft Euretco overeenstemming bereikt met het Zwitserse INTERSPORT International Corporation (IIC) uit Bern. Dat betekent dat het winkelmerk COACH binnenkort ophoudt te bestaan.

Euretco meldde eerder in een persbericht dat de 30 ondernemers, allemaal onafhankelijke franchisenemers van de in totaal 50 winkels, met volle overtuiging en unaniem gekozen hebben voor de overgang naar The Athlete&;s Foot. &;COACH past bij The Athlete&;s Foot en vice versa.&; Adformatie vroeg aan directeur van COACH Jos van der Wolk waarom dat zo is en waarom het dan niet net zo goed COACH had kunnen blijven.

Voldeed het winkelmerk Coach niet meer?
&;Ja, zeker wel en sterker nog; dit jaar gaat voor de ondernemers het beste jaar ooit worden. We zijn zowel in omzet, marge en rentabiliteit fors gestegen. We merken alleen dat we nationaal bijna aan onze top zitten. Met de komst van The Athlete’s Foot kunnen we Internationaal samenwerken met ontzettend veel extra mogelijkheden en kansen op het gebied van marketing en productinvulling. Daarnaast brengt het door de samenwerking met Intersport enorm veel schaalvoordeel op voor zowel de organisatie als de ondernemers.&;

De markt staat natuurlijk niet stil, en het is onze verwachting dat binnen dit retailsegment er een tweedeling zal ontstaan tussen enerzijds de grote internationale jongens – de Footlockers, de JD Sports, de Athlete’s Foot en tussen de eenmalige boetieks. Daartussenin wil je op termijn niet hangen. Het gaat prima met de COACH-winkels zoals hierboven al gemeld .The Athlete’s Foot is dus een keuze waarbij we niet alleen naar de volgende paar seizoenen kijken maar echt naar de lange termijn.&;

Waarin verschillen de winkelmerken Coach en The Athlete’s Foot van elkaar?
&;De merken sluiten bijna naadloos op elkaar aan. COACH is misschien iets meer “urban” en The Athlete’s Foot iets stoerder en sexier. Ook zullen we in meer winkels het kledingconcept van The Athlete’s Foot gaan toepassen.&;

Hoe zou je de brand identity van The Athlete’s Foot samenvatten?
&;The Athlete’s Foot opereert op een gebied waar de werelden van mode, muziek, en sport samenkomen. Het is deze lifestyle vertaald naar een assortiment van schoenen, kleding, en accessoires. De kernwaarden die ten grondslag liggen aan de brand identity van The Athlete’s Foot zijn Creativity, Selectiveness, en Pressence.&;

Blijft het aanbod hetzelfde?
&;Het merkenaanbod blijft hetzelfde, maar de productinvulling zal meer onderscheidend worden door internationale samenwerking. We verkopen een modieus artikel: sneakers. Een fascinerende wereld van sneaker freaks en consumenten die enorm goed geïnformeerd zijn over de laatste trends en modellen. Door op internationaal niveau samen te werken met de sneaker brands zal dat ons productaanbod voor de hotste sneakers alleen maar ten goede komen.&;

Welke marketingcommunicatie-activiteiten kunnen worden verwacht om het nieuwe winkelmerk onder de aandacht te brengen?
&;Hoewel we voorlopig doorgaan met de bestaande COACH-winkels die we hebben, zullen we zeker gaan werken aan de bekendheid van de voor de Nederlandse markt nieuwe naam The Athlete’s Foot. We zullen dat doen in samenwerking met de belangrijkste merkleveranciers. Gezien de introductie in 2015 naar de markt, dus naar de consument,  is dit nog in ontwikkeling.&;

Welk reclamebureau is daar bij betrokken?
De Athlete’s Foot laat zich internationaal ondersteunen door het bureau uit Kopenhagen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie