Tom, voorheen bekend als MKB Brandstof, lanceert deze week de ‘Tomdenken-app’. Het gaat om een gratis smartphone-app die speciaal ontworpen is voor ondernemers die veel in de auto zitten. De app biedt alle audio-gesprekken, video's en artikelen van het Tomdenken-platform, in een omgeving die geoptimaliseerd is voor gebruik onderweg en op locatie. Zo wil Tom ondernemers inspiratie bieden voor onderweg.
De stap naar contentmarketing en de keuze om ondernemers te faciliteren door ze te informeren in inspireren is groot als je vergelijkt waar het bedrijf vandaan komt. Voorheen MKB Brandstof terroriseerde voorheen radioluisteraars met een overload aan irritante radiocommercials met het al te vrolijke character Tom de Ridder. Bij het horen van 'Tom de Ridder hier', namen veel automobilisten een figuurlijke hap uit hun stuur. Hoewel Tom de Ridder alom gehaat was, leverde de campagne een enorme brand awareness op. En het leidde tot meer dan een vertienvoudiging van het aantal klanten vanaf 2008.
Veld ruimen
Deze zomer veranderde MKB Brandstof zijn naam in Tom en de gelijknamige De Ridder moest het veld ruimen. Topman Martin Schuurman zei in juni: 'Ondernemers hebben impact, op hun bedrijf, en hun omgeving. Zij veranderen Nederland, en die impact willen wij versterken. Ondernemers verdienen de volle vrijheid. Dat is waar wij voor staan; dat is een nieuw geluid. Een reclamefiguur als Tom de Ridder past daar niet meer bij. En ook de naam MKB Brandstof niet. Hoe trots we ook zijn op wat we met beiden hebben bereikt: vanaf nu heten we simpelweg Tom.’
Hart volgen
Nu zegt Tom in een toelichting dat ondernemers bijvoorbeeld gesprekken kunnen terugluisteren tussen interviewer Kees de Jong en ‘inspirerende groeiondernemers’. Tom: ‘Zoals een gesprek met Floris Koumans van Orange Pearl, waarin hij onder andere vertelt over hoe hij een alternatief voor antibiotica bedacht aan de keukentafel. Of met Cathelijne Lania van A Beautiful Story, waarin ze vertelt over hoe ze haar hart volgt en een goed betaalde baan opzegde.’
Met of zonder muziek
De app biedt de keuze: ‘Luisteraars kunnen kiezen tussen alleen het gesprek, of het gesprek afgewisseld met muziek, afhankelijk van hoe lang zij verwachten onderweg te zijn in de auto.’ Daarnaast zegt Tom met de app alle geschreven content en video's van Tomdenken te bieden. Dat zijn bijvoorbeeld columns over het huidige ondernemingsklimaat; zakelijke dilemma's waar ondernemers op reageren; koppeling-interviews waar twee ondernemers hun visie geven op één onderwerp en videoportretten van inspirerende ondernemers.
De app is vanaf vandaag gratis beschikbaar via de Apple App Store en Google Play.