‘Veranderplatform’ is spil in nieuwe merkbelofte van Nuon

Die belofte luidt: ‘Nuon wil met haar energie positieve verandering teweegbrengen.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Grote woorden zijn het, waarmee Nuon zijn vernieuwde merkpositonering kracht bij zet: ‘Energie is de mogelijkheid om iets te veranderen. Nuon wil met haar energie positieve verandering teweegbrengen voor haar klanten en voor Nederland.’

Die nieuwe identiteit, duidelijke in de richting van ‘goed doen’, volgt op eerdere ‘merkprogamma’s’ (zoals Nuon ze noemt): Eerst was er de ‘Altijd Nuon’ campagne, die getransformeerd is naar ‘Nuon helpt’. Vervolgens kwam de ‘Niemand’ campagne. Na ‘niemand’ leed Nuon enige tijd aan de typetjesziekte met Ed en Eduard, twee Nuon medewerkers die in elk opzicht elkaars tegenpool waren. Met het nu gelanceerde ‘Energie is de mogelijkheid iets te veranderen’ is de cirkel volgens het energiebedrijf rond: ‘Energie is mooi, energie is inspirerend, energie geeft ons de mogelijkheid om dingen te veranderen.’

In de eerste merkfilm die Lemon Scented Tea maakte voor Nuon (credits onderaan), wordt de mogelijkheid om iets te veranderen benadrukt. Donker wordt licht, koud wordt warm, eng (een donkere fietstunnel) wordt onbezorgd (verlichting). Aan het einde van de commercial wordt het publiek opgeroepen om aan Nuon te vragen wat het energiebedrijf ‘voor u’ kan veranderen.

Nuon spreekt van een ‘gewaagde, open vraag waar Nuon echt een antwoord op wil’. Nuon: ‘De organisatie gaat vervolgens haar energie, passie, kennis en kunde inzetten om deze gewenste veranderingen mogelijk te maken.’ Het ‘veranderplatform’ is het forum dat Nuon in het leven heeft geroepen om ideeën uit te wisselen over hoe slimmer met energie om te gaan. Daar staan ook tips om energie makkelijker, duurzamer en betaalbaarder te maken en mensen kunnen er de Nuon-projecten volgen.

Klachtenmeldpunt
Het veranderplatform is dus bedoeld om verbeteringen aan te brengen. Wie echter klikt op &;&;, komt terecht op forum.nuon.nl. Dat is een platform dat in het begin van dit jaar is opgetuigd en waar vooral veel &;verbeterpunten&; in de vorm van klachten binnenkomen: &;Wat u MOET veranderen is de bereikbaarheid van Nuon.&; Friso Westenberg, woordvoerder van Nuon, zegt dat het helemaal niet erg is dat &;gewone klachten&; en &;verbeteringen&; samenkomen op dit forum. &;Het geeft ons de mogelijkheid om klachten af te vangen, die worden door webcare opgelost. Tegelijkertijd willen we het graag naar een hoger niveau tillen. Zo zijn we bijvoorbeeld benaderd door het Ronald McDonaldhuis om alle verlichting daar door te lichten om mogelijk te verbeteren.&; Westenberg zegt dat Nuon het imago van een man in een grijs pak aankleeft. &;Maar wij willen juist de buurman zijn van wie je gereedschap leent. Als je dat wil moet je behalve met promise ook met proof komen. Zonder het forum hadden we deze nieuwe merkpositie nooit kunnen innemen.&;

Eerste concrete resultaten
Ondanks dat het nieuwe gedachtegoed nog maar net wereldkundig is gemaakt, wordt het eerste succes ervan al gevierd: de service-innovatie ‘Nuon Exclusief’. Dat is een spaarprogramma waarin loyale klanten beloond worden met gratis cadeaus en uitjes. Nuon: ‘Daarnaast beginnen we met een landelijk project, waarbij door klanten aangedragen, slecht verlichte fietstunneltjes in samenwerking met de betreffende gemeentes worden veranderd in prettige, goed verlichte tunnels.’ Nuon belooft verder op zoek te gaan naar andere publiek-private samenwerkingen. Te denken valt aan projecten rond de energie van sportparken, kinderboerderijen, scholen, buurthuizen, speelplaatsen en pleintjes.

Credits
Bureau: Lemon scented tea
Verantwoordelijk vanuit Nuon: Friso Westenberg, Ella Hollander-Jalil, Willemijn van Ballegoijen- de Jong, Inge Betzema, Laura van Groeningen, Dianne Gosselt, Helma Verstoep.
Creatie: Rogier Heijning, Tom de Hooge & Ralph Edelstein
Strategie: Walter Kraus, Gijsbregt Vijn
Account: Stephanie van der Klift, Sammie van Oort, Pascalle van der Kroef, Erwin van Rhenen, Tamara Bogaard
Mediabureau: UM; Josephine Rietveld
In-hous productie: Minibar;Marnix Simonis, Lucia Dondorp, Rogier Dekker.
Regisseur: Arno Dierickx

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie