Valantic neemt e-commercebureau AIOPS uit Bulgarije over om zijn propositie in dit segment te verstevigen. Ook in Nederland, vertelt Jelmer Spoelstra als managing director van Valantic Nederland. ‘Klanten willen één trusted partner voor performance marketing en technische ondersteuning en die kunnen wij nu zijn.’
Strategie
AIOPS is met zo’n 150 medewerkers en een jaaromzet van tien miljoen euro gespecialiseerd in e-commercewerk als Commercetools, Scayle en Salesforce Commerce. Nu het bedrijf onder de vlag van Valantic (3500 medewerkers, jaaromzet vijfhonderd miljoen euro) valt, kan laatstgenoemde doorgroeien in verschillende Europese landen. Een overnamebedrag is niet bekendgemaakt. Het investeringsfonds achter Valantic heeft echter vijfhonderd miljoen euro vrijgemaakt om overnames te financieren. AIOPS is niet het eerste en naar verwachting ook niet het laatste bedrijf dat zich laat verleiden door de groeistrategie van Valantic.
Groeien in Nederland
Spoelstra is ‘super blij’, zegt hij in gesprek met Adformatie. ‘De Nederlandse markt is lastig met acquisities, want er is al veel opgekocht door bureaugroepen. Valantic hanteert daarom een andere aanpak en kijkt naar partijen die óók in Nederland actief zijn en die onze propositie kunnen verstevigen.’ Zo is het bij AIOPS uitgekomen, maakt hij duidelijk. Het e-commercebureau is al actief in Nederland en werkt hier onder andere voor Puma, Versace, Michael Kors, Marc Jacobs en Ikea.
Met de overname groeit niet alleen het klantenbestand van Valantic, maar kan het bedrijf in de woorden van Spoelstra ook een bredere techstack leveren. ‘Sommige klanten vroegen ons al vaker of wij ook Salesforce Commerce kunnen verzorgen, bijvoorbeeld. Dat deden wij niet en als we dat zouden moeten opbouwen, duurt dat meerdere jaren. Met de overname van AIOPS hebben we de kennis in huis om dit per direct te doen. Klanten willen één trusted partner voor performance marketing en technische ondersteuning en die kunnen wij nu zijn.’